Reaksi ceria Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersama Ketua Pegawai Eksekutif Global Movement of Moderates Foundations (GMMF), Datuk Dr Nasharudin Mat Isa menunjukkan buku yang dilancarkan beliau pada Majlis Pelancaran Laman Web dan Buku Global Movement of Moderates Foundations (GMMF) di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya. foto SAFWAN MANSOR, 17 NOVEMBER 2017

PUTRAJAYA – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini melancarkan laman sesawang dan dua buah buku terbitan Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global(GMMF) di kompleks Pejabat Perdana Menteri.

Penerbitan pertama yang bertajuk ‘The Movement of Moderates: The Revitalisation of An Ancient Philosophy’, merupakan koleksi ucapan Najib di seluruh dunia sejak ucapan perdana beliau mengenai’ Gerakan Moderat Global ‘di 65 Bangsa-Bangsa Bersatu Perhimpunan Agung pada 2010.

Sementara penerbitan kedua yang bertajuk ‘The Movement of Moderates: Building Bridges Breaking Barriers’ menghimpunkan ucapan dan kertas penyelidikan yang dipilih oleh Pengerusi dan Ketua Eksekutif GMMF, Dato ‘Dr Nasharudin Mat Isa.

Penerbitan ini dibahagikan kepada tiga bahagian, iaitu (i) penjelasan mengenai konsep kesederhanaan dari pelbagai perspektif falsafah, (ii) kepentingan asimilasi kesederhanaan dalam rutin harian setiap orang, (iii) cadangan nilai ‘Deklarasi Langkawi mengenai Gerakan Moderat Global ‘dan bagaimana inisiatif yang disokong Asean diunjurkan sebagai sumbangan dari Asean kepada dunia dalam membentuk pembangunan, keamanan dan keselamatan global.

Kedua-dua penerbitan ini merupakan usaha berterusan GMMF dalam memenuhi kewajipannya sebagai pusat rujukan utama untuk penyatuan dan penyebaran bahan maklumat dan kempen kepada umum yang ingin menyertai perjuangan melawan ekstremisme.

Najib dalam ucapan perasmiannya berkata, penerbitan ini bertepatan dengan agenda GMMF sebagai usaha memerangi ekstrimisme, yang kini menjadi masalah peringakt global.

“Isu sebenar global ketika ini bukanlah(konflik) antara umat Islam dan bukan Islam, tetapi antara golongan sederhana dan ekstremis.

“Seperti yang pernah saya umum dalam ucapan di persidangan antarabangsa mengenai Pergerakan Moderat Global di Kuala Lumpur pada 2012, penerbitan buku ini menunjukkan kepimpinan negara mempromosikan kesederhanaan dan memerangi ekstremisme.”

Pelancaran laman web dan penerbitan baru ini juga merupakan komitmen GMMF dalam menambahkan nilai kepada peranannya sebagai pusat sumber penyederhanaan dengan mewujudkan platform kepada golongan moderat untuk mengambil tindakan secara kolektif bagi menuju ke arah dunia yang lebih baik.-MalaysiaGazette

Comments are closed.