Pengerusi PPBM, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

KUALA LUMPUR – Desas desus mengatakan mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah memulangkan dua pingat yang dianugerahkan Sultan Selangor kepadanya sebelum ini.

Difahamkan, dua pingat yang dipulangkan itu termasuk satu daripadanya darjah kebesaran tertinggi Selangor diserahkan kepada seorang pegawai kanan di pejabat Sultan Selangor di Istana Bukit Kayangan di Shah Alam.

Antara anugerah dan pingat yang diterima Dr. Mahathir oleh Sultan Selangor ialah Seri Paduka Mahkota Selangor (SPMS) pada tahun 1978 dan Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati Selangor (DK) pada 2003.

Beliau yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dikatakan berbuat demikian setelah Tuanku Sultan Sharafuddin Idris Shah murka dengan kenyataannya menghina bangsa Bugis.

Dalam ucapannya pada Himpunan Sayangi Malaysia – Hapuskan Kleptokrasi di Petaling Jaya pada 14 Oktober lalu itu, Dr. Mahathir menyifatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai “keturunan lanun Bugis”.

Berikutan itu juga, Dewan Diraja Selangor yang bermesyuarat menyatakan, Sultan Selangor memandang serius, murka dan amat kecewa dengan kenyataan itu.

Setiausahanya, Hanafisah Jais dilaporkan berkata, baginda menzahirkan perasaan itu setelah berbincang dengan ahli-ahli Dewan Diraja Selangor, yang mana Dr. Mahathir dilihat cuba memandang serong terhadap bangsa Bugis.

Katanya, berdasarkan rakaman klip video ucapan berkenaan yang telah tular di media sosial, tohmahan dan kenyataan Dr. Mahathir itu jelas menghina dan menggolongkan bangsa Bugis berasal usul dari golongan lanun, perompak dan penjenayah.

“Ahli-ahli Dewan Diraja Selangor menganggap ucapan berkenaan amatlah keterlaluan dan boleh mencetuskan perasaan benci dan prasangka buruk rakyat terhadap bangsa Bugis sehingga boleh mencetuskan kekecohan dan huru-hara.

“Tohmahan ini secara tidak langsung menghina salasilah dan keturunan Kesultanan Selangor yang berasal dari Bugis,”katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini. – MalaysiaGazette