Home Ekonomi Langkah betul tingkatkan cukai pelancongan

Langkah betul tingkatkan cukai pelancongan

KUALA LUMPUR – Kenaikan kadar cukai pelancongan merupakan langkah tepat untuk menggalakkan penglibatan negeri-negeri dengan industri itu.

Presiden Persatuan Pelancongan dan Pelancongan Malaysia (MATTA), Datuk Tan Kok Liang berkata, kerajaan melakukan tindakan betul dalam memperkasakan negeri-negeri terlibat dalam sektor pelancongan maka dana tambahan boleh digunakan untuk menarik lebih banyak pengunjung.

Menurutnya, peningkatan pelancong itu bukan sahaja akan memberi manfaat kepada industri pelancongan tetapi ia akan memberi kesan kepada industri lain dan ekonomi negara.

Semalam Menteri Kebudayaan dan Pelancongan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mengumumkan kerajaan-kerajaan negeri akan kerajaan negeri akan dikembalikan 50 peratus cukai pelancongan (TTx) sebanyak RM10 yang dikutip, bukan 10 peratus seperti yang diumumkan sebelum ini.

Tan menjelaskan organisasi pelancongan negeri (STOs) kini boleh menjadi lebih agresif dalam promosi luar negara dan mengumpul lebih banyak TTx daripada peningkatan pelawat asing, serta melabur dalam pembangunan infrastruktur pelancongan.

Pemasaran digital juga akan dipertimbangkan, dengan membangunkan aplikasi destinasi untuk setiap daerah, memberikan maklumat dan membolehkan tempahan di tempat-tempat.

Tan menambah, sebahagian daripada dana tambahan itu akan diperuntukkan bagi pembangunan modal insan untuk melatih juruteras depan bagi menyediakan khidmat pelanggan yang lebih baik, termasuk pendidikan komunikasi bahasa asing asas.

“Dana tambahan dari TTx terikat untuk meningkatkan usaha negeri dalam menyediakan dan mempromosikan apa yang mereka tawarkan kepada pelancong. MATTA mempunyai 13 perkara di seluruh negara dan bersedia untuk bekerja rapat dengan STOs,” katanya.

MATTA adalah organisasi bukan kerajaan terbesar untuk perjalanan di Malaysia, dengan 3,200 ahli di bawah payungnya, yang terdiri daripada agen pelancongan dan pelancongan tempatan, serta gabungan luar negara. – MalaysiaGazette