Cristiano Ronaldo

Penyerang Real Madrid, Cristiano Ronaldo melahirkan kesedihan terhadap nasib malang kanak-kanak Syria yang kini terjerumus dengan peperangan dan pemain itu menderma bagi membiayai dana bekalan kecemasan di Aleppo.

Kapten pasukan Portugal yang memuat naik video dalam akaun twitternya bekata: “Ini untuk kanak-kanak Syria, Kami tahu anda banyak menderita. Saya seorang pemain bola sepak terkenal tetapi anda adalah hero yang sebenarnya. Jangan putus harapan. Dunia bersama anda. Kami mengambil berat tentang anda. Saya bersama anda.

Dana ‘Save the Childeren’ berkata, derma besar yang dilakukan Ronaldo akan digunakan untuk membiayai makanan, pakaian dan penjagaan kesihatan keluarga di Aleppo dan seluruh Syria.

“Derma Ronaldo akan membantu kami menyokong kanak-kanak dari Aleppo dan seluruh Syria yang menderita yang tidak sepatutnya mereka menghadapinya,” kata Pengarah Save the Children, Nick Finney dalam satu kenyataan.

“Kami amat bersyukur terhadap sokongan yang mengubah kehidupan. Ronaldo bukan hanya ahli sukan pujaan dunia tetapi beliau juga menjadi cahaya harapan kepada berjuta-juta kanak-kanak lelaki dan perempuan seluruh dunia dan harapan adalah sesuatu yang amat-amat diperlukan kanak-kanak Syria,”.

Street fighting and punishing aerial bombardments in Aleppo saw hospitals bombed and tens of thousands of homes and apartments become uninhabitable.

Peperangan di jalan raya dan pengeboman di Aleppo meyaksikan hospital dan berpuluh-puluh ribu rumah dan apartmen rosak.