Alexander Bastrykin antara lima individu disenaraihitam oleh Barack Obama.

WASHINGTON – Presiden Barack Obama telah menyenarai hitam lima warga Rusia menjelang 11 hari sebelum meninggalkan White House.

Ketua Penyiasat Persekutuan, Alexander Bastrykin dan dua lagi lelaki yang dikehendaki di United Kingdom kerana membunuh penentang Rusia, Alexander Litvinenko, adalah dalam kalangan mereka.

Bastrykin didakwa adalah antara individu yang rapat dengan Presiden Rusia, Vladimir Putin bagi penganiayaan hak manusia.

Bastrykin, yang melapor terus kepada Putin juga menjalankan siasatan politik bagi presiden. Beliau juga didakwa bersubahat dalam kes Sergei Magnitsky L., seorang peguam yang mati dalam tahanan pada bulan November 2009.

Di bawah yang 2012 undang-undang, yang diluluskan oleh Kongres dengan sokongan Demokrat dan Republikan, Jabatan Perbendaharaan dan Keadilan perlu menyiasat dan menghukum individu Rusia yang terlibat dalam kes itu dan seterusnya meningkatkan perlindungan, atau dalam lain pencabulan hak asasi manusia.

Pentadbiran Obama kini telah meletakkan 44 orang dalam senarai itu.

Sekatan mengumumkan Isnin termasuk larangan perjalanan ke Amerika Syarikat dan pembekuan apa-apa aset yang dipegang oleh atau urus niaga dengan institusi kewangan Amerika.

Pengumuman sekatan oleh Jabatan Perbendaharaan ketika hubungan Amerika Syarikat-Rusia semakin tegang, termasuk dakwaan Rusia campur tangan dalam kempen siber bagi mempengaruhi pilihan raya negara itu.

Bagaimanapun, pada masa sama, Trump sedang berusaha memulihkan hubungan lebih rapat dengan Rusia.

Pegawai Amerika Syarikat berkata, sekatan itu tidak ada berkaitan dengan penggodaman tetapi berada di bawah undang-undang 2012 yang diwujudkan untuk menghukum pesalah hak asasi manusia. – MalaysiaGazette