Yasser Arafat

JERUSALEM – Nama bekas Yasser Arafat pada sebuah jalan di bandar Arab, Kampung Jatt, dekat Israel telah diturunkan selepas ia dibantah oleh Benjamin Netanyahu.

Perdana Menteri Israel berkata, jalan-jalan di sini tidak boleh dinamakan sempena pembunuh penduduk Israel dan Yahudi.

Rakyat Palestin melihat Arafat sebagai ikon dalam tokoh pejuang negara itu tetapi Israel melihat beliau sebagai seorang pengganas.

Mohammed Watad dari Majlis Jatt berkata, tanda nama jalan itu telah wujud sejak sembilan tahun.

“Itu hak anda untuk kata “saya menentang lelaki ini (Arafat) tetapi Israel juga menamakan jalan-jalan sempena nama-nama yang kontroversi.

“Saya tidak boleh kata (keputusan ini) OK tetapi menentang nama Yasser Arafat adalah tidak OK,” katanya.

Arafat mengetuai Pertubuhan Pembebasan Palestin selama 35 tahun untuk kemusnahan Israel.
Arafat later renounced violence and won the Nobel peace prize jointly with Israeli Prime Minister Yitzhak Rabin and Foreign Minister Shimon Peres in 1994 for agreeing Israel-Palestinian peace accords.

Arafat dianugerahkan Nobel Keamanan Nobel bersama dengan Perdana Menteri Israel, Yitzhak Rabin dan Menteri Luar, Shimon Peres pada tahun 1994 kerana bersetuju Perjanjian Damai Israel-Palestin.

Walau bagaimanapun Israel berpendapat Arafat bertanggungjawab ke atas serangan di bawah kawalannya semasa Intifada kedua Palestin (kebangkitan) yang bermula pada tahun 2000.

Arafat menjadi Presiden Palestin dari 1994-2004, apabila dia jatuh sakit di Ramallah.

Beliau meninggal dunia di hospital di Perancis pada berumur 75.

Walaupun orang-orang Arab membentuk kira-kira 20 peratus daripada penduduk Israel, kebanyakan daripada mereka mengenal pasti politik dan budaya dengan rakyat Palestin di Tebing Barat dan Gaza. – MalaysiaGazette