Seorang kanak-kanak yang tidak sedarkan diri selepas terkena senjata kimia sedang dirawat di sebuah hospital. foto Agensi

SYRIA – White House yakin Kerajaan Bashar al-Assad berada di belakang serangan kimia yang membunuh sekurang-kurangnya 58 orang di barat laut Syria.

Pemantau bagi Hak Asasi Manusia Syria selaporkan bahawa serangan ke atas Khan Sheikhoun oleh kerajaan Syria atau jet Rusia telah menyebabkan orang ramai sukar bernafas.

Kemudian, pesawat berkenaan melepaskan tembakan roket di klinik kesihatan yang merawat mangsa, pasukan perubatan dan aktivis.

Tentera Syria menafikan kerajaan itu menggunakan senjata berkenaan.

Dalam satu kenyataan, Presiden Donald Trump berkata, mengutuk tindakan oleh regim Bashar al-Assad sebagai tindakan keji.

“Ia adalah jelas bagaimana Bashar al-Assad bertindak. Ia kejam, yang jelas tidak bertamadun,” kata Setiausaha Amerika Syarikat, Rex Tillerson

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, United Kingdom dan Perancis antara beberapa negara yang mengutuk serangan itu.

Jika serangan itu disahkan – ia merupakan serangan paling dahsyat dalam perang Syria. Ia juga mengesahkan wujud agen saraf di Syria – untuk sekali lagi.

Pesawat perang itu dilaporkan menyerang Khan Sheikhoun kira-kira 50 kilometer di selatan bandar Idlib pada awal Selasa ketika kebanyakan penduduk sedang tidur.

AP melaporkan Hussein Kayal, seorang jurugambar untuk pro-pembangkang Edlib Pusat Media (EMC) memberitahu dia telah terjaga dari tidur oleh bunyi letupan pada kira-kira 06:30 (03:30 GMT).

Apabila tiba di tempat kejadian, tidak ada bau, katanya dan beliau mendapati orang ramai berbaring di atas lantai dan tidak dapat bergerak.

Mohammed Rasoul, ketua perkhidmatan ambulans amal di Idlib berkata, ahli-ahli medik telah menemui penduduk, kebanyakannya kanak-kanak yang sukar bernafas di jalan raya.

Pasukan Pemantau bagi Hak Asasi Manusia Syria (SOHR), pula merawat orang yang pengsan, muntah-muntah dan mengalami mulut berbuih.

Wartawan AFP pula melihat seorang gadis muda, seorang wanita dan dua orang tua meninggal dunia di hospital, dengan mulut berbuih. – MalaysiaGazette