Kehidupan rakyat Qatar berjalan seperti biasa meskipun persengketaan dengan negara Teluk belum ada penghujungnya. foto Agensi

DOHA – Qatar terus mengalu-alukan rakyat dari Teluk untuk terus tinggal di negara itu dalam usaha untuk meningkatkan persengketaan.

Perniagaan di Qatar masih berjalan seperti biasa bagi eksport minyak.

Iran juga mengumumkan telah menghantar bekalan sayur-sayuran untuk Qatar selepas Arab Saudi, Bahrain, Emiriah Arab Bersatu dan Mesir memutuskan hubungan diplomatik.

Hampir seminggu Arab Saudi dan sekutunya memutuskan hubungan dengan Qatar yang didakwa menyokong pengganas, meskipun Doha menafikan.

Setakat ini, belum ada tanda-tanda persengketaan itu akan ditamatkan.

Mohammed Mutlaq Al-Qahtani, penasihat khas kepada Menteri Luar Qatar, Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al-Thani, memberitahu AFP, keputusan untuk memutuskan hubungan tidak akan erjaya.

“Saya fikir ini bukan tentang memerangi keganasan, ia bukan soal pembiayaan keganasan,” katanya. Sebaliknya ia adalah mengenai kempen yang dirancang terhadap negara saya untuk memberi tekanan kepada Qatar untuk berubah, dasar luar yang bebas.

“Dasar penguasaan dan kawalan tidak akan berjaya. Apabila ia berkaitana keganasan, Qatar tidak pernah menyokong keganasan, Qatar tidak menyokong keganasan, Qatar tidak akan menyokong keganasan,” kata Al-Qahtani.

Krisis ini telah menimbulkan kebimbangan ketidakstabilan di rantau ini dan Menteri Luar Kuwait berkata, negaranya akan meneruskan usaha perundingan.

Media kerajaan melaporkan lewat Sabtu bahawa Doha akan “tidak mengambil apa-apa langkah-langkah terhadap penduduk Qatar yang memegang kerakyatan negara-negara yang memutuskan hubungan diplomatik … di sebalik kempen bermusuhan dan menimbulkan perbalahan terhadap negara ini”.

Ia juga terpakai kepada lebih 11,000 orang penduduk dari Arab Saudi, UAE dan Bahrain yang tinggal di Qatar. – MalaysiaGazette