Tan Sri Syed Hamid Albar
Tan Sri Syed Hamid Albar

KUALA LUMPUR – UMNO diramal akan mencapai kemenangan besar dalam pilihan raya umum akan datang.

Ia berikutan keyakinan rakyat terhadap kestabilan politik dalam parti yang menjadi tunjang Barisan Nasional (BN).

Ramalan itu dibuat oleh bekas orang kuat parti berkenaan, Tan Sri Syed Hamid Albar.

Meskipun parti itu menghadapi masalah dalaman namun, ia tidak memberikan kesan kepada pengundi memilih UMNO dan Barisan Nasional untuk terus mentadbir negara ini, katanya dalam wawancara bersama sebuah laman portal.

“Macam-macam desakan, macam-macam perkara yang dilakukan (terhadap UMNO) tetapi kemantapan dan kestabilan politik itu tidak goncang. Jadi lebih baik ada sesuatu yang mantap, yang kukuh,” ujarnya seperti dilaporkan.

Bekas ahli Majlis Tertinggi UMNO itu berkata, faktor kestabilan dalam parti itu dibantu dengan keadaan pembangkang yang tidak menentu.

“Rakyat nak perkara yang tentu, yang pasti,” tambahnya.

Bagaimanapun Syed Hamid mengakui golongan muda juga mula mempersoalkan urus tadbir, ketelusan dan kebertanggungjawaban, dan ini perlu diuruskan oleh UMNO.

Dalam pada itu, Syed Hamid turut memberitahu, kerjasama yang dilakukan antara Pas dan UMNO pada masa ini adalah atas manfaat politik.

Katanya, Pas yang enggan menyertai blok Pakatan Harapan bersama PKR, DAP, Amanah dan PPBM dilihat semakin rapat dengan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

“Sebab itu mereka sokong menyokong dalam perkara-perkara asas yang mereka anggap penting,” katanya. – MalaysiaGazette