WASHINGTON – Datuk dan nenek warga Amerika Syarikat dari enam negara majoriti Muslim kini layak menerima visa negera itu, menurut memo Jabatan Negara.

Memo daripada Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Rex Tillerson telah dihantar kepada semua jawatan diplomatik negara itu di luar negara selepas hakim daerah Hawaii mengeluarkan keputusan akhir pada hari Khamis lalu.

Keputusan tersebut membatalkan larangan sementara terhadap pelarian dan pengembara dari enam negara terbabit.

Hakim Derrick Watson berkata, kerajaan Amerika Syarikat tidak boleh menghalang nenek dan saudara warga itu yang dari Iran, Libya, Somalia, Sudan, Syria dan Yaman daripada mendapatkan visa di bawah larangan itu.

Watson enggan keputusan itu digantung sementara menunggu rayuan – bermakna ia perlu dikuatkuasakan serta-merta.

Bagaimanapun, kerajaan Amerika Syarikat meminta Mahkamah Agung dan Mahkamah Rayuan yang berpangkalan di San Francisco untuk menyekat keputusan itu.

Pada 14 Julai lalu, kerajaan Amerika Syarikat mengesahkan definisi “keluarga dekat” yang dikecualikan daripada larangan perjalanan sementara yang ditetapkan dalam perintah eksekutif Presiden Donald Trump pada 6 Mac.

Ia menyatakan bahawa “datuk nenek, cucu, adik ipar, saudara perempuan, ibu saudara dan pakcik, anak saudara lelaki dan saudara perempuan dan saudara sepupu” layak untuk visa.

Konsulat dan kedutaan tidak perlu untuk membuka semula permohonan sebarang visa yang ditolak di bawah takrif anggota keluarga dekat sebelum ini. – MalaysiaGazette