Home Dunia 15 negara terima telur tercemar

15 negara terima telur tercemar

LONDON – Sebanyak 15 negara Kesatuan Eropah serta Hong Kong dan Switzerland telah menerima telur yang tercemar dengan fipronil serangga, kata Suruhanjaya Eropah.

Suruhanjaya akan mengadakan pertemuan dengan menteri dan pengawal selia pada 26 September ini.

Ketua keselamatan makanannya telah memanggil negara-negara berkenaan supaya berhenti “menyalah dan mencemuh” antara satu sama lain.

Cemuhan itu berlaku apabila timbul persoalan berapa lama pihak berkuasa Belgium dan Belanda mengetahui tentang pencemaran tersebut.

Telur-telur itu berasal dari Belanda, didapati mengandungi fipronil, bahan yang digunakan untuk membunuh kutu dan kutu pada haiwan yang dilarang oleh Kesatuan Eropah untuk digunakan dalam industri makanan.

Fipronil digunakan untuk memerangi kutu di beberapa ladang ayam didapati telah menjejaskan telur ayam.

Racun serangga boleh merosakkan buah pinggang, hati dan kelenjar tiroid manusia jika dimakan dalam kuantiti yang banyak.

Bagaimanapun, agensi-agensi standard makanan cuba menurunkan risiko kepada mereka yang telah memakan telur yang tercemar itu.

Beberapa ladang di Belanda, Belgium, Jerman dan Perancis telah ditutup selepas pihak berkuasa mengesahkan Fipronil telah digunakan, menurut jurucakap Kesatuan Eropah, Daniel Rosario.

Negara-negara Kesatuan Eropah ang menerima bekalan telur-telur itu ialah United Kingdom, Sweden, Austria, Ireland, Itali, Luxembourg, Poland, Romania, Slovenia, Slovakia dan Denmark. Switzerland juga terjejas. – MalaysiaGazette