Pengarah Meteorologi Korea Selatan menunjukkan gegaran yang melanda negara itu selepas Korea Utara melancarkan bom hidrogen Ahad lalu, foto Agensi

SEOUL – Pakar nuklear Korea Selatan yang memeriksa pencemaran selepas ujian nuklear keenam dan terbesar di Korea Utara mendakwa telah menemui kesan jejak gas xenon radioaktif.

Bagaimanapun, ia terlalu awal untuk menentukan sumbernya.

Suruhanjaya Keselamatan dan Keselamatan Nuklear (NSSC) berkata, ia telah menjalankan ujian terhadap sampel tanah, udara dan air tidak lama selepas ujian nuklear Korea Utara pada Ahad lalu.

Kenyataan itu berkata, suruhanjaya itu menganalisis “bagaimana xenon boleh memasuki wilayah Korea Selatan dan akan membuat keputusan pada masa yang sama sama ada bahan itu dikaitkan dengan ujian nuklear Korea Utara”.

Xenon adalah gas tidak berwarna yang semulajadi digunakan dalam pembuatan beberapa jenis lampu.

Tetapi NSSC berkata, ia telah mengesan xenon-133, isotop radioaktif yang tidak berlaku secara semula jadi dan yang pada masa lalu dikaitkan dengan ujian nuklear Korea Utara.

Tidak ada kemungkinan xenon itu “akan memberi kesan kepada wilayah atau penduduk Korea Selatan”, kata kenyataan itu. – MalaysiaGazette