Suspek wanita Doan Thi Huong, 29 berasal dari Vietnam dibawa keluar dari mahkamah oleh sepasukan anggota polis selepas dituduh berkenaan terlibat dalam kes pembunuhan Kim Jong-nam yang merupakan abang tiri pemimpin tertinggi Korea Utara, Kim Jong-un di Kompleks Mahkamah Sepang, Selangor. foto NOOR ASREKUZAIREY SALIM, 01 MAC 2017
SHAH ALAM – Perbicaraan hari kedua, dua suspek wanita yang menghadapi pertuduhan membunuh Kim Chol atau Kim Jong-nam di Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini terus menjadi tumpuan pengamal media tempatan dan asing.

Lebih 10 agensi pengamal media asing antaranya dari Korea Selatan, Korea Utara, Indonesia dan Jepun mendaftar di kaunter masuk khas di perkarangan kompleks mahkamah itu yang dikawal Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Turut mendaftar adalah pelbagai agensi pengamal media tempatan di kaunter sama sejak pukul 7.30 pagi.

Kedua-dua suspek iaitu warga Indonesia Siti Aisyah, 25, dan warga Vietnam Doan Thi Huong, 28, tiba di mahkamah kira-kira pukul 7.50 pagi, dengan kawalan ketat lima kereta polis yang lengkap bersenjata dan berpakaian kalis peluru.

Perkarangan kompleks mahkamah itu turut dikawal ketat pihak polis bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini.

Siti Aisyah dan Doan dituduh bersama empat yang lain yang masih bebas membunuh Kim Chol, 45, di Balai Pelepasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) pada 9 pagi 13 Feb lepas.

Jong-nam merupakan abang kepada pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un.

Pada 28 Julai lepas, Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Datuk Azmi Ariffin menetapkan 23 hari bermula semalam sehingga 30 Nov bagi perbicaraan kes.

— BERNAMA