Azman Mokhtar

KUALA LUMPUR- “Saya baru berusia 56 tahun dan usia persaraan adalah 60 tahun, kontrak pula akan tamat dalam tempoh 19 bulan lagi.”

Itu kata Pengarah Urusan Khazanah Nasional (Khazanah), Tan Sri Azman Mokhtar ketika ditanya mengenai spekulasi mengenai bakal pengganti beliau.

Menurut Azman yang sudah 14 tahun memegang jawatan tersebut, pelan penggantian sayap pelaburan negara itu memang sentiasa ada dan mengikut rekod, ia akan diumumkan dalam tempoh lima atau enam bulan sebelum kontrak beliau tamat.

Beliau juga menafikan yang lebih berminat dengan orang dalam Khazanah sendiri menjadi penggantinya.

“Saya tidak kata saya berminat dengan orang dalam atau orang luar, lagi pun keputusan bukan dibuat oleh saya tetapi apa yang pasti perkara ini masih terlalu awal.

“Sukar untuk saya memberi sebarang komen namun ingin saya tegaskan, kami dari pihak lembaga pengarah dan sebagainya sentiasa bersedia dengan pelan penggantian.

“Saya tidak tahu dari mana berita tersebut memetik sumber tetapi apa yang boleh saya katakan, saya masih ada kontrak selama 19 bulan lagi,” tegasnya sambil berulang kali menyatakan beliau masih di bawah usia persaraan.

Beliau berkata demikian pada Sesi Dialog TN50x : Bakat Muda Rangkaian Khazanah Ke Arah Pembangunan Malaysia yang Holistik Membina Nilai Sejati di Mercu UEM di mana Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menjadi moderator.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin (dua kiri) berucap sambil diperhatikan Pengarah Urusan Khazanah Nasional Berhad, Tan Sri Datuk Wira Azman Mokhtar (kiri) pada Sesi Dialog TN50x : Bakat Muda Rangkaian Khazanah Ke Arah Pembangunan Malaysia yang Holistik Membina Nilai Sejati di Mercu UEM, Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 09 NOVEMBER 2017.

Spekulasi mengenai pengganti Azman menjadi hangat baru-baru ini apabila terdapat laporan media yang melaporkan beberapa tokoh korporat terkenal dikatakan bakal memegang jawatan tersebut.

Antara nama yang disebut-sebut adalah bekas Ketua Pegawai Eksekutif, 1Malaysia Development Bhd., Arul Kanda Kandasamy dan Ketua Eksekutif Kumpulan CIMB, Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz.

Menurut sumber berkenaan, sebuah panel yang mencari calon-calon bersesuaian telah pun ditubuhkan.

Panel tersebut akan melapor terus kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selaku Pengerusi Khazanah dan Menteri Kewangan.-MalaysiaGazette