Home Dunia Menteri India kencing di tempat terbuka jadi viral

Menteri India kencing di tempat terbuka jadi viral

Gambar Ram Shinde (dalam bulatan) kencing di kawasan terbuka dikritik oleh parti-parti pembangkang India. foto Agensi

NEW DELHI – Seorang menteri dari parti pemerintah India dikritik kerana kencing di tempat terbuka.

Tindakan Ram Shinde itu bertentangan dengan usaha kerajaan untuk memujuk orang ramai menggunakan tandas.

Video Ram Shinde kencing di kawasan lapang di Maharashtra menjadi tular di World Toilet Day dan telah berkongsi ribuan kali di media sosial.

Tindakan Shinde itu didakwa oleh pengkritik bahawa kempen kebersihan oleh Perdana Menteri, Narendra Modi telah gagal.

Bagaimanapun, Shinde mempertahankan tindakan itu kerana beliau kurang sihat dan dalam keadaan tidak tahan serta gagal menemui tandas.

Shinde, yang juga menteri negeri untuk pemuliharaan air berkata, beliau telah melakukan perjalanan untuk bulan terakhir mengkaji semula skim pengairan apabila dia terperangkap di jalan antara Barshi dan Solapur di barat daya Maharashtra pada hari Sabtu lalu.

“Perjalanan berterusan dalam suhu dan habuk yang tinggi menyebabkan saya demam,” kata menteri itu kepada agensi berita PTI.

Tetapi Parti Kongres Kebangsaan (NCP) pembangkang mendakwa, kenyataan menteri tidak dapat mencari tandas di jalan utama menunjukkan kerajaan telah gagal dalam misinya untuk menyediakan tandas di tempat awam.

“Bagaimanakah perdana menteri menjangkakan orang akan mengikut disiplin apabila menteri sendiri adalah sekumpulan orang yang tidak berdisiplin?”

Modi telah melancarkan kempen Swachh Bharat (India Bersih) pada 2014 untuk mempromosi kempen kebersihan dan berjanji akan membina jutaan tandas merentasi negara itu. – MalaysiaGazette