Home Dunia 950 pelombong terperangkap bawah tanah

950 pelombong terperangkap bawah tanah

Kawasan sekitar lombong emas Beatrix di Johannesburg. foto Agensi

JOHANNESBURG – Kira-kira 950 orang pelombong emas terperangkap di bawah tanah di Afrika Selatan selepas gangguan elektrik, kata pemilik lombong itu.

Bagaimanapun, para pekerja tidak berada dalam bahaya.

Syarikat perlombongan Sibanye-Stillwater berkata, gangguan bekalan kuasa besar yang disebabkan oleh ribut telah menghalang lif daripada membawa pekerja malam ke permukaan lombong emas Beatrix, berhampiran bandar Welkom.

“Kami mempunyai 955 pekerja yang masih berada di bawah tanah, mereka berada di kawasan yang terkurung dan selamat, ia adalah kawasan menunggu dan terdapat sistem pengudaraan, kami membekalkan mereka dengan air dan makanan.

“Setakat ini semuanya selamat dan kami sedang berusaha membaiki gangguan supaya mereka boleh dibawa ke permukaan,” kata jurucakap Sibanye-Stillwater, James Wellsted.

Kedalaman pekerja terperangkap tidak diketahui tetapi lombong itu mempunyai 23 tingkat ke bawah, kira-kira 1,000 meter di bawah tanah.

Difahamkan satu kabel berjaya dibaik pulih dan 272 pekerja sudah diselamatkan tetapi 955 orang masih terperangkap sehingga awal tengah hari.

Mereka sudah berada di bawah tanah lebih 24 jam dan keluarga sudah menunggu di sepanjang jalan dengan penuh sabar.

Lombong emas Beatrix berada dalam wilayah negeri Free, 290 kilometer dari barat daya Johannesburg.

AMCU, Persatuan Pekerja Minyak dan Kesatuan Pembinaan, mengatakan pekerja yang terperangkap di bawah tanah menghadapi risiko kesihatan dan keselamatan yang utama.

“Kejadian ini melampau kerana jumlah besar pekerja yang terlibat,” katanya dalam satu kenyataan.

Sementara itu, Kesatuan Pekerja Minyak (NUM) menyeru pekerja untuk menolak bekerja dalam “keadaan berbahaya”. – MalaysiaGazette