Home Nasional Melaka tawar kediaman paling berpatutan

Melaka tawar kediaman paling berpatutan

Idris Haron (kiri) mengecat rumah Rosnah Kassim, pada program Bandaraya Penyayang Perdana sempena Sambutan Ulang Tahun Bandaraya Melaka Bersejarah ke-15 di Kampung Bukit Lintang, hari ini.Turut hadir Datuk Bandar Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) Datuk Zainal Hussin (kanan).--fotoBERNAMA (2018) HAK CIPTA TERPELIHARA

KUALA LUMPUR – Melaka diiktiraf sebagai negeri yang menyediakan perumahan paling berpatutan dari segi harga, kata Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron.

Beliau berkata, ini merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) untuk memperbaiki kemudahan infrastruktur bagi rakyat di bawah program perumahannya.

Sebagai contoh, sebuah rumah mampu milik di Melaka hanya berharga RM80,000, berbanding dengan satu negeri utara yang menawarkan sebanyak RM240,000.

Sekiranya harganya adalah RM120,000 di Melaka, rumah yang sama akan menelan belanja RM470,000 di sebuah negeri di utara, manakala RM250,000 rumah akan menelan kos RM700,000, katanya.

Oleh itu, Institut Penyelidikan Khazanah bersama-sama dengan Bank Dunia telah mengkategorikan Melaka sebagai penyedia perumahan yang paling berpatutan di negara ini dalam satu laporan yang bertajuk ‘Menerbitkan Perumahan Mampu Mendapat Perumahan Mampu Milik di Malaysia 2017,’ kata Idris.

Malah, kajian yang dijalankan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat mendapati keluarga yang paling bahagia adalah di Melaka.

Dalam Indeks Kesejahteraan Keluarga Malaysia oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara, Melaka dianggap sebagai negara kesejahteraan keluarga paling tinggi di negara ini dengan skor tinggi 8.28/10, kata Idris.

Ketua Menteri itu berpendapat kesejaheraan keluarga akan membawa kepada kejiranan yang lebih baik dan seterusnya akan membawa kesejahteraan negara.

“Kami merancang untuk membina 58,000 unit rumah mampu milik di Melaka, yang mana 38,000 telah siap dan yang lain masih dalam peringkat pembinaan,” katanya.

Beliau juga berkata, terdapat pelbagai program perumahan di Melaka, yang paling menarik ialah rumah yang mesra rakyat, perumahan untuk pekerja sektor awam, MGOHOME Perumahan Pegawai Kerajaan Melaka serta rumah-rumah yang lebih besar yang dijual pada harga yang sepadan dengan kemudahan pinjaman perumahan untuk pegawai kerajaan.

Ia bertujuan untuk menarik pegawai kerajaan untuk memiliki rumah serta unit sederhana dan rumah mewah.

Rakyat gembira mendapat rumah yang lebih baik, yang mana harga Projek Perumahan Rakyat (PPR) sekitar RM42,000 hingga RM249,000 untuk unit 800 kaki persegi dengan tiga bilik tidur dan dua bilik mandi yang berkeluasan 1,500 kaki persegi,” kata Idris

Beliau berkata, kerajaan juga memperuntukkan RM2.8 juta untuk membaiki rumah usang supaya tidak ada satu kumpulan yang terpinggir atau tersisih daripada program perumahan negeri itu.

Beliau berkata, Lembaga Perumahan Melaka menggunakan lebihan dana dan keuntungan untuk membaik pulih rumah-rumah itu di kampung-kampung bagi meningkatkan kebajikan rakyat.

“Pemilik rumah tidak perlu membayar kerja-kerja pembaikan kerana rakyat berhak mendapatkan dana,” tambah Idris. – MalaysiaGazette