China

 BEIJING – Satu lagi isu yang bakal membelenggu China adalah hutang isi rumah.

 

Disebabkan kemeriahan pasaran hartanah, pinjaman perumahan meningkat selama 10 tahun berturut-turut.

 

Pada kadar AS$6.7 trilion ia merupakan 50 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar menjadikan hutang peribadi ketika ini menghampiri paras negara maju dan menyekat kuasa beli pengguna.

 

Seorang pegawai perhubungan awam dari Beijing, Huang Panpan, 33 tahun, membuat pinjaman perumahan sebanyak 2.9 juta yuan (AS$460,000) untuk membeli sebuah rumah dengan keluasan 383 kaki persegi dan terpaksa membayar ansuran hampir separuh dari gaji bulanannya.

 

Sekarang beliau sedang mengamalkan langkah berhemah, mengurangkan percutian, menjual saham-saham dan menangguhkan pembelian kereta dan rancangannya untuk memulakan perniagaan.

 

“Saya adalah seseorang yang tidak pernah memberi perhatian kepada tanda harga apabila membeli sesuatu barang atau melancong. Sekarang, saya rasa tertekan dari segi kewangan dengan hutang-hutang yang ada,” katanya.

 

Peningkatan pembayaran hutang rumah boleh mengurangkan insentif isi rumah untuk membeli barangan lain dan memberi tekanan kepada pertumbuhan kepenggunaan negara, kata Ketua Ekonomi Huarong Securities Co. George Wu.

 

Isu ini katanya menjadi sangat penting kepada unjuran pertumbuhan negara. – MalaysiaGazette