Antonio Guterres . foto Agensi

NEW YORK – Serpihan dari lima peluru berpandu yang dibedil ke Arab Saudi oleh kumpulan Houthi Yaman sejak Julai 2017 “berkongsi ciri reka bentuk dengan peluru berpandu” yang dihasilkan oleh Iran.

Malah, beberapa komponen senjata itu turut dikeluarkan di Iran, kata Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Guterres dalam laporan sulitnya kepada Majlis Keselamatan PBB.

Bagaimanapun, PBB tidak dapat menentukan bila peluru berpandu, komponen atau teknologi berkaitan dipindahkan dari Iran dan jika mereka melanggar sekatan badan antarabangsa itu, kata Guterres dalam laporan dua kali setahun mengenai pelaksanaan sekatan PBB ke atas Iran.

Laporan 12 Jun, yang dilihat oleh Reuters pada hari Khamis, merupakan tamparan lagi kepada usaha Amerika Syarikat mahu Iran bertanggungjawab ke atas tuduhan yang melanggar resolusi badan itu ke atas Yaman dan Iran dengan membekalkan senjata kepada Houthis.

Pada bulan Februari lalu, Rusia menggunakan kuasa vetonya selepas  percubaan barat untuk menggunakan Majlis Keselamatan bagi memanggil Tehran.

Perang proksi sedang bermain di Yaman antara Iran dan Arab Saudi yang merupakan sekutu Amerika Syarikat.

Pasukan gabungan diketuai oleh Arab Saudi campur tangan di Yaman pada 2015, menyokong pasukan kerajaan bagi memerangi pemberontak Houthi yang merupakan sekutu Iran.

Iran menafikan membekalkan senjata Houthis.

Gabungan itu menumpaskan kedudukan Houthi di Hodeidah, Yaman untuk hari kedua pada hari Khamis semasa serangan tentera yang bertujuan merampas pelabuhan utama bagi menghalang Houthis daripada membawa peluru berpandu dari Iran.

Iran memberitahu Guterres dalam sepucuk surat bahawa ia “tidak mempunyai dasar atau berusaha untuk memindahkan senjata atau peralatan ketenteraan di Yaman atau mengeluarkannya di dalamnya.”

Sebahagian besar sekatan PBB yang dikenakan terhadap Iran ditarik balik pada Januari 2016 apabila pengawas nuklear badan itu mengesahkan bahawa Tehran memenuhi komitmen di bawah perjanjian nuklear dengan Britain, Perancis, Jerman, China, Rusia dan Amerika Syarikat.

Tetapi Iran masih tertakluk kepada pembekuan PBB dan sekatan lain.- MalaysiaGazette