Pengisian untuk jawatan Speaker Dewan Rakyat berlaku perubahan dramatik sekali lagi apabila bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohamad Ariff Md. Yusof yang merupakan ahli Parti Amanah Negara dikatakan akan dilantik untuk jawatan itu.

KUALA LUMPUR – Persidangan Penggal Pertama Parlimen ke-14 akan memulakan mesyuarat pertamanya hari ini selepas PRU-14 yang menyaksikan Pakatan Harapan membentuk kerajaan baharu.

Mesyuarat akan bermula pada 10 pagi dengan urusan pertama yang akan diselesaikan iaitu pelantikan Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang tiba pagi tadi menerima tepukan daripada orang ramai serta ahli parlimen PH lain.

Selepas pemasyhuran Yang Dipertua Dewan Rakyat, urusan mesyuarat akan diteruskan dengan istiadat angkat sumpah anggota Parlimen, diketuai Mahathir.

Kesemua 221 Anggota Dewan Rakyat dijangka mengangkat sumpah kecuali Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Anggota Parlimen Pagoh yang bercuti sakit selepas menjalani pembedahan membuang ketumbuhan pada pankreas baru-baru ini.

Urusan mesyuarat kemudiannya akan disusuli dengan pemilihan dua Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat daripada kalangan anggota Parlimen bagi membantu Yang Dipertua Dewan Rakyat mengendalikan urusan mesyuarat dan memastikannya berjalan lancar.

Yang Dipertua Dewan Rakyat ialah bekas hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohamad Ariff Md Yunos seperti yang diumumkan Mahathir semalam.

Persidangan Dewan Rakyat akan berlangsung selama 20 hari hingga 16 Ogos.

Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V akan merasmikan serentak persidangan Dewan Rakyat dan Dewan Negara pada Selasa.

Kali terakhir Dewan Rakyat bersidang ialah pada 5 April lepas, sebelum ia dibubarkan pada 7 April untuk memberi laluan kepada PRU14 diadakan.- MalaysiaGazette