NEW YORK – Harga minyak susut selepas data inventori penghantaran hab minyak Amerika Syarikat melonjak minggu lalu.

Niaga hadapan Brent susut 0.3 peratus kepada AS$72.61 setong manakala West Texas Intermediate jatuh 0.7 peratus kepada AS$67.20 setong.

Harga pada sesi awal jatuh lebih daripada AS$1 setong selepas inventori di Cushing, Oklahoma naik kira-kira 1.7 juta tong sepanjang minggu berakhir 10 Ogos lalu.

Inventori mentah di Cushing telah berkurangan, sebahagiannya disebabkan oleh gangguan di kemudahan pemprosesan minyak di Kanada yang telah mengurangkan aliran minyak mentah ke hab.
Kemudahan pemprosesan Syncrane, Kanada telah mula meningkatkan pengeluaran minyak ringan dan dijangka kembali ke pengeluaran penuh pada bulan September.

Cushing akhirnya boleh mula menambah dari tahap inventori yang kritikal,” kata John Kilduff, rakan kongsi di Again Capital Management di New York.

Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum meramalkan permintaan yang lebih rendah bagi minyak mentahnya tahun depan apabila saingannya lebih banyak.

Katanya, Arab Saudi pula tidak sabar-sabar untuk mengelakkan pulangan berlebihan bekalan, telah mengurangkan pengeluaran.

Dalam laporan bulanan, OPEC berkata, dunia memerlukan 32.05 juta tong minyak mentah dari 15 ahli pada tahun 2019, turun 130,000 tong sehari berbanding ramalan bulan lepas.

Pengeluaran minyak Amerika Syarikat dari tujuh lembangan utama dijangka meningkat 93,000 tong sehari pada bulan September kepada 7.52 juta tong sehari, kata Pentadbir Maklumat Tenaga Amerika Syarikat (EIA). – MalaysiaGazette