Jose Mourinho. Foto Instagram

ENGLAND – Manchester United (MU) mengesahkan pengurusnya, Jose Mourinho dipecat hari ini.

Kelab itu dalam laman web rasminya mengumumkan pengurus warga Portugal itu meninggalkan kelab itu berkuatkuasa serta merta.

Kelab itu merakamkan setinggi penghargaan atas segala sumbangan serta kegemilangan yang dibawa ke Old Trafford sepanjang perkhidmatannya.

“Kelab mengucapkan selamat berjaya kepada Jose di masa depan. Pengurus sementara akan dilantik secepat mungkin untuk menjaga pasukan sehingga akhir musim ini.

“Sementara itu, kelab akan mengendalikan proses merekrut pengurus sepenuh masa secara tetap,” kata kelab itu di laman web rasmi itu petang tadi.

Kenyataan penuh dan lengkap mengenai pemecatan bekas Pengurus Real Madrid itu dijangka akan dikeluarkan menjelang malam ini.

Prestasi merudum MU sejak awal musim ini dengan lima kekalahan termasuk 3-1 kepada musuh tradisinya, Liverpool dalam aksi Liga Perdana Inggeris di Anfield malam Ahad  lalu mengeruhkan lagi keadaan pasukan berkenaan.

Mounriho pada mulanya mendakwa kegagalan kelab mendapatkan pemain idaman di bek pertahanan dari Tottenham Hotspurs sebagai punca prestasi pasukan tidak menentu.

Bagaimanapun,  taktik dan strategi beliau tidak memberi impak seperti diharapkan pengurusan tertinggi kelab selain lebih 650 juta dari serata dunia  kecewa dengan prestasi hambar kelab itu sambil mendesak Mounriho dipecat sejak Oktober lalu.- MalaysiaGazette