Kempen boikot Kesatuan Eropah (EU) terhadap minyak sawit dan produk sawit semakin 'mengganas' sehingga hotel bebas sawit telah diwujudkan oleh entiti perniagaan yang menentang penggunaan sawit.
Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Stok penimbal minyak sawit pada akhir Januari diunjur susut berbanding bulan lalu berikutan peningkatan dalam pengeluaran dan eksport.

Kejatuhan inventori akan menambah pemulihan dalam penanda harga minyak sawit sejak akhir November apabila ia susut ke paras terendah tiga tahun.

Niaga hadapan minyak sawit naik 1.6 peratus kepada RM2,342 bagi setiap tan pada tengah hari pada hari Khamis, tertinggi sejak 29 Jun.

Stok minyak di Malaysia, pengeluar minyak terbesar kedua dunia, diramal jatuh sebanyak 4.7 peratus dari bulan sebelumnya kepada 3.07 juta tan, berdasarkan anggaran median lapan penanam, peniaga dan penganalisis, menurut tinjauan Reuters.

Ia akan menjadi bulan pertama penurunan inventori selepas merekodkan tujuh keuntungan.

Pada bulan Disember, stok meningkat kepada 3.22 juta tan metrik, rekod yang tinggi mengikut data Refinitiv Eikon, seperti yang dicatatkan pada Januari tahun 2000.

“Eksport adalah penting dalam menentukan stok,” kata seorang penanam di Sabah, sambil menambah bahawa penurunan pengeluaran dijangka pada suku pertama tahun ini akan menyumbang kepada pengeluaran inventori pada bulan-bulan akan datang.

Malah, katanya, ia juga merupakan tempoh pengeluaran bermusim yang rendah dan pada bulan Februari menjadi bulan baru Tahun Baru, pengeluaran masih boleh jatuh,” katanya, merujuk kepada cuti umum apabila pekerja ladang sawit biasanya mengambil cuti panjang.

Pada bulan Januari, pengeluaran dijangka merosot bagi bulan ketiga berturut-turut, turun 10.9 peratus dari Disember kepada 1.61 juta tan, menurut tinjauan pendapat itu.

Pengeluaran minyak sawit biasanya jatuh pada suku pertama tahun ini. – MalaysiaGazette