Imej satelit yang menunjukkan tapak pelancaran peluru berpandu sedang dibangunkan semula. foto Agensi

SEOUL – Imej-imej satelit baharu mencadangkan Korea Utara sedang memulihkan semula tapak pelancaran roket yang telah dibersihkan, kata penganalisis.

Imej itu diambil dua hari selepas rundingan antara pemimpin Amerika Syarikat dan Korea Utara berakhir tanpa sebarang kata sepakat untuk menghapuskan peluru berpandu dan nuklear.

Tapak Tongchang-ri telah digunakan untuk pelancaran satelit dan ujian enjin dan tidak pernah untuk pelancaran peluru berpandu balistik.

Kerja-kerja pembersihan di tapak itu telah bermula tahun lepas tetapi terhenti selepas rundingan dengan Amerika Syarikat tertangguh.

Sementara itu, Amerika Syarikat telah memberi amaran bahawa sekatan ke atas Korea Utara akan ditingkatkan jika Pyongyang tidak mengambil langkah untuk menghapuskan senjata nuklear.

Bukti satelit dari beberapa tangki dan testimoni Amerika Syarikat dari perisikan Korea Selatan, menunjukkan kemajuan yang pesat telah dibuat dalam menstruktur semula di pad pelancaran roket di Sohae dekat Tongchang-ri.

Sohae telah menjadi kemudahan pelancaran satelit utama Korea Utara sejak tahun 2012. Ia juga telah digunakan untuk ujian enjin peluru berpandu yang boleh mencapai Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette