Dr. Mahathir Mohamad

MANILA – Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) perlu memberi penjelasan kepada kerajaan dan rakyat berhubung kerugian sebelum cukai bagi tahun kewangan 2018 buat kali pertama dalam tempoh 13 tahun.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, dana kekayaan berdaulat itu juga harus mempunyai pelan komprehensif dan pelan tindakan untuk memulihkan kedudukannya supaya tidak terus mengalami kerugian.

Beliau berkata, salah satu punca utama kerugian yang dialami oleh syarikat itu adalah kerana prestasi Malaysia Airlines Bhd. (MAB) yang tidak memuaskan.

“Ini bukan perkara mudah. Walau bagaimanapun, saya yakin mereka mempunyai rancangan untuk menangani masalah syarikat berprestasi rendah.

“Mungkin mereka akan melepaskan kepentingan mereka dalam sesetengah syarikat (syarikat berkaitan kerajaan), “katanya kepada wartawan Malaysia pada hari terakhir lawatan tiga hari ke Filipina, di sini hari ini.

Khazanah mencatatkan kerugian sebelum cukai sebanyak RM6.3 bilion bagi tahun kewangan 2018 berbanding dengan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM2.9 bilion pada tahun sebelumnya, selepas mencatatkan kemerosotan berjumlah RM7.3 bilion – lebih daripada tiga kali ganda daripada RM2.3 bilion yang dicatatkan pada tahun 2017.

Dr Mahathir berkata, walaupun tidak ada perbincangan mengenai cadangannya kepada Khazanah untuk melupuskan syarikat-syarikat yang tidak berprestasi, ia merupakan salah satu pendekatan yang boleh dilakukan untuk membolehkan sayap pelaburan itu kembali kepada untung.

“Syarikat-syarikat yang bukan sebahagian daripada operasi teras Khazanah, kadang-kadang mereka melakukan sesuatu yang perlu dilakukan oleh orang lain. Mungkin Khazanah perlu mengkaji perkara itu.

“Pelupusan perniagaan adalah salah satu cara untuk mengurangkan kerugian yang dialami Khazanah,” katanya. – MalaysiaGazette