Sarah Devarall

KUALA LUMPUR – Perusahaan sosial menyatakan kesedaran awam yang rendah terhadap sektor ini menjadikannya mencabar untuk mendapatkan sokongan dan merekrut kakitangan atau sukarelawan.

Ini merupakan hasil dapatan daripada laporan The State of Social Enterprise di Malaysia bagi siri ke-10 yang dijalankan oleh British Council.

Kebanyakan perusahaan sosial (62 peratus) mengatakan mereka kurang mengetahui tentang model perniagaan sosial yang sedia ada dan boleh dilaksanakan, menjadikannya cabaran kewangan teratas.

“Ketika Malaysia sedang mengalami perubahan sosio-politik yang penting, kami berharap penyelidikan ini akan menyumbang kepada perbualan yang lebih bermaklumat mengenai perusahaan sosial di Malaysia,” kata Sarah Deverall, Pengarah Malaysia, British Council.

Perusahaan Sosial Negara di Malaysia diterbitkan oleh British Council dengan kerjasama Suruhanjaya Ekonomi dan Sosial PBB untuk Asia dan Pasifik (UN ESCAP), Kementerian Pembangunan Usahawan Malaysia, dan Yayasan Hasanah.

Laporan itu mendedahkan lebih 55 peratus pemimpin perusahaan sosial di Malaysia berumur di bawah 40 tahun dan majoriti (54 peratus) perusahaan sosial dipimpin oleh wanita.

Pemimpin perusahaan sosial juga lebih berpendidikan berbanding tenaga kerja umum, dengan 83 peratus memiliki kelayakan peringkat ijazah.

Laporan itu menyatakan perusahaan sosial memerlukan peningkatan koordinasi seluruh sistem antara pemboleh ekosistem untuk menangani pembahagian geografi dari segi sokongan dan pembinaan kesedaran.

Armida Salsiah Alisjahbana, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Setiausaha Eksekutif ESCAP berkata, perusahaan sosial di Malaysia memberikan peluang yang besar untuk menjana pekerjaan, menyokong masyarakat yang terdedah dan terpinggirkan dan merealisasikan matlamat pembangunan mampan. – MalaysiaGazette