Polis mengawal di luar perkarangan Masjid Al Noor di New Zealand. foto Reuters

GRAFTON, Australia – Hukuman penjara tidak memadai di sebalik pembunuhan kejam dilakukan Brenton Tarrant yang mengorbankan 50 nyawa.

Sebaliknya lelaki warga Australia itu layak dikenakan hukuman mati sebagai balasan membunuh orang awam yang tidak bersalah.

Itu antara luahan sepupu Tarrant, Donna Cox kepada media tempatan sambil menyifatkan tindakan saudaranya itu sebagai amat kejam dan tidak boleh dimaafkan.

Donna juga berkata, Tarrant yang menembak secara rambang di masjid di Christchurch, New Zealand telah menconteng arang dan memalukan keluarga mereka yang menetap di Grafton

“Ibu dan bapanya dipandang tinggi di sini. Tetapi, semuanya sudah berubah.

“Jika dia berada di depan saya, saya tumbuk mukanya sepuas-puasnya,” kata Donna.

Donna berkata, sepupunya itu tidak dibesarkan dengan tindakan kejam dan mengejutkan semua sanak saudaranya.

“Tarrant datang daripada keluarga yang sangat dihormati di sini. Dia tidak dibesarkan seperti itu. Saya bukan nak pertahankan dia.

“Kalau boleh saya nak tanya dia sendiri, bagaimana dia sanggup berbuat demikian,” katanya.

Ibu Tarrant merupakan seorang guru di Grafton, manakala bapanya sudah meninggal dunia dan amat dikenali dalam kalangan penduduk tempatan.

Laporan di Grafton menyebut, ibu Tarrant dan kakaknya, Lauren terpaksa disembunyikan di satu lokasi rahsia di bawah perlindungan polis. – MalaysiaGazette