Sadaf Khadem .foto Agensi

PARIS – Wanita Iran yang menjadi ahli tinju pertama di negaranya yang memasuki pertandingan tinju telah membatalkan kepulangannya ke negara asalnya selepas waran tangkap dikeluarkan.

Dalam pertandingan itu, Sadaf Khadem berjaya menewaskan peninju Perancis, Anne Chauvin dalam perlawanan amatur pada  Sabtu lalu

Dia merancang untuk terbang ke Teheran dengan jurulatihnya pada minggu ini.

Khadem yang dipetik sebuah akhbar sukan berkata, dia percaya dia akan dituduh melanggar kod pakaian wajib Iran kerana memakai pakaian tinju.

Iran setakat ini tidak mengesahkan kewujudan waran tangkap itu.

Khadem telah mengenakan jaket hijau dan seluar pendek merah dengan tali pinggang putih – warna bendera negara Iran – semasa pertandingan tinju yang diadakan di bandar Royan barat Perancis.

Wanita itu menjangkakan dia akan diberi sambutan sebagai seorang hero sekiranya kembali ke Iran.

Tetapi semasa dia terbang ke Lapangan Terbang Charles de Gaulle di Paris, Mahyar Monshipour – bekas juara tinju dunia kelahiran Iran yang menjadi penasihat Menteri Sukan Perancis berkata, waran tangkap telah dikeluarkan ke atas mereka.

“Saya bertarung dalam perlawanan yang diluluskan di Perancis, tetapi ketika saya memakai seluar pendek dan baju-T yang benar-benar normal di mata seluruh dunia, saya memalukan peraturan negara saya,” katanya kepada L ‘Akhbar Equipe.

“Saya tidak memakai tudung, saya dilatih oleh seorang lelaki,” ujar beliau.

Di bawah undang-undang Iran, perempuan berumur berumur sembilan tahun yang dilihat tanpa tudung boleh dikenakan  hukuman penjara antara 10 hari dan dua bulan, atau denda.

Manakala ahli sukan Iran dikehendaki menutup rambut, leher, lengan dan kaki mereka. – MalaysiaGazette