Pust Penyelidikan Nuklear Yongbyon. foto Agensi

WASHINGTON – Imej-imej satelit dari minggu lalu menunjukkan berlaku pergerakan di tapak utama nuklear Korea Utara yang dipercayai ada kaitan dengan pemprosesan semua bahan-bahan radioaktif ke dalam bom api.

Sebarang aktiviti pemprosesan baharu menunjukkan kegagalan sidang kemuncak kedua antara Presiden Donald Trump dan pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un di Hanoi pada akhir Februari lalu.

Pusat Pengajian Strategik dan Antarabangsa Washington dalam laporannya berkata, gambar satelit laman web Yongbyon Korea Utara dari 12 April menunjukkan lima kereta api khusus berada berhampiran Kemudahan Proses Uranium dan Makmal Radiokimia.

Ia berkata, pergerakan tersebut menunjukkan pemindahan bahan radioaktif.

“Pada masa lalu, kereta api khusus seperti ini dikaitkan dengan pergerakan bahan radioaktif atau semasa pemprosesan semula.

“Aktiviti semasa ini tidak menolak kemungkinan penglibatan mereka dalam aktiviti sedemikian, sama ada sebelum atau selepas pemprosesan semula,” katanya.

Jabatan Negara Amerika Syarikat enggan mengulas mengenai perkara-perkara perisikan.

Namun, sumber yang biasa dengan penilaian kerajaan mengatakan walaupun pakar Amerika Syarikat berpendapat pergerakan mungkin berkaitan dengan pemprosesan semula namun mereka ragu-ragu ia adalah aktiviti nuklear yang penting.

Jenny Town, seorang pakar Korea Utara di Pusat Pemikir Stimson berkata, jika proses pemprosesan semula dilakukan, ia akan menjadi perbincangan penting di antara Amerika Syarikat dan Korea Utara pada tahun lalu dan kegagalan untuk mencapai perjanjian masa depan Yongbyon ketika di Hanoi.

“Disebabkan tidak ada perjanjian dengan Korea Utara berhubung Yongbyon, ia akan menjadi masa yang tepat jika mereka telah memulakan sesuatu dengan begitu cepat selepas pertemuan di Hanoi,” katanya.

Trump dan Kim telah bertemu dua kali. Presiden Amerika Syarikat itu cuba memujuk Kim untuk menghentikan program nuklear yang mengancam Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette