Gambar hiasan. Foto Reuters

SYDNEY – Minyak turun pada hari Rabu selepas data menunjukkan kenaikan mengejutkan dalam stok minyak mentah Amerika Syarikat tetapi harga disokong oleh ketegangan yang semakin meningkat di Timur Tengah.

Niaga hadapan minyak mentah Brent berada pada AS$ 70.90 setong pada 0100 GMT, turun AS$0.34 atau 0.5 peratus dari penutupan terakhir mereka. Brent menutup 1.4% pada hari Selasa.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) berada pada AS$ 61.39 setong atau 0.6 peratus.

Stok minyak mentah Amerika Syarikat naik tanpa diduga pada minggu lalu, sementara petrol dan inventori penyulingan meningkat, data daripada kumpulan industri Institut Petroleum Amerika.

Harga minyak telah mendapat sokongan selepas Arab Saudi mendakwa dron bersenjata menyerang dua stesen pam minyaknya, dua hari selepas kapal tangki minyak disabotaj berhampiran Emiriah Arab Bersatu.

Tentera Amerika Syarikat berkata, ia merupakan “ancaman yang mungkin akan berlaku kepada tentera Amerika Syarikat di Iraq” daripada tentera yang menyokong Iran.

Serangan tersebut berlaku di tengah-tengah ketegangan berikutan keputusan Washington untuk memotong eksport minyak Iran kepada sifar dan memperkuat kehadiran ketenteraannya di Teluk sebagai tindak balas terhadap apa yang dikatakan sebagai ancaman Iran. – MalaysiaGazette