Arvind Krishnan

KUALA LUMPUR – Pemuda MIC berpendapat Perdana Menteri sepatutnya melantik Latheefa Koya sebagai Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia untuk mengiktiraf usaha peguam itu dalam memperjuangkan hak asasi manusia.

Ataupun meletakkannya di Pejabat Peguam Negara kerana beliau mungkin boleh menjadi Peguam Negara yang lebih baik.

Ketua Biro Politik Pemuda MIC, Arvind Krishnan berkata, SPRM merupakan agensi penting yang menangani rasuah di negara ini, lantaran itu ia memerlukan pemimpin yang berkelayakan.

“Kebanyakan pegawai dari SPRM menjalani latihan khas. Ini termasuk teknik penyiasatan pembelajaran, asas undang-undang dan pendahuluan, seni pendakwaan, tradisi penyelidikan perisikan dan kerja-kerja pembongkaran rasuah yang berkaitan.

“Sekiranya anda melihat pengalaman Latheefa, tidak termasuk pengalaman undang-undang dan hak asasi manusia, beliau tidak mempunyai apa-apa pengalaman dalam memerangi rasuah,” katanya dalam satu kenyataan.

Arvind menyifatkan pelantikan Latheefa sebagai Ketua Pesuruhjaya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) bukti jelas bahawa kerajaan Pakatan Harapan (PH) melaksanakan hak untuk dominasi politik dalam penjawat awam.

Malah, beliau mendakwa pemimpin PH mahu penjawat awam menjadi boneka dan tunduk kepada tuntutan tuan politik.

Lantaran itu, PH lebih berminat untuk menjadikan ahli politik mereka mengisi jawatan tertinggi kerajaan.

“Dengan pelantikan ini, ia menunjukkan Pakatan Harapan sangat terdesak memberikan pelantikan politiknya untuk memenuhi kedudukan yang lebih tinggi dan mengabaikan pembaharuan integriti yang benar yang dicontohi dalam manifesto mereka,” tambahnya.

Sedangkan, kerajaan mempunyai pilihan untuk calon yang ideal dan proses pelantikan sepatutnya dibuka oleh jawatankuasa pilihan Parlimen. – MalaysiaGazette