BERSIH 2.0

KUALA LUMPUR – Pelantikan Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menonjolkan kelemahan struktur dalam tadbir urus yang mendorong penyalahgunaan kuasa tidak dapat dielakkan.

Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih 2.0) berkata, walaupun menyambut baik pelantikan Latheefa namun terganggu dengan proses pelantikannya, apatah lagi Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui pelantikan peguam itu berdasarkan keputusannya sendiri.

Menurut gabungan itu, walaupun undang-undang membenarkan Perdana Menteri menasihat Yang di-Pertuan Agong untuk melantik sesiapa yang beliau mahu, namun kuasa mutlak itu tidak dapat disusun dengan baik untuk sistem demokrasi Parlimen negara.

Dakwanya, Datuk Seri Najib Razak juga menggunakan kuasa yang sama untuk melantik sekutu-sekutunya bagi jawatan penting dalam mengelakkan daripada siasatan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan terus berkuasa.

Sedangkan, Bersih 2.0 berkata, Pakatan Harapan (PH) berkuasa berdasarkan janji pembaharuan institusi secara besar-besaran bagi memastikan pemisahan kuasa yang memulihkan maruah Parlime, dan kebebasan institusi utama seperti SPRM dan Suruhanjaya Pilihan Raya.

Sehubungan itu, Bersih 2.0 menyeru kerajaan untuk mengkodifikasikan kebebasan institusi-institusi ini ke dalam undang-undang tanpa menangguhkannya pada sidang Dewan Rakyat pada bulan Julai.

“Sekiranya majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat mahu melakukan pindaan Perlembagaan, kami menyeru ahli-ahli pembangkang untuk memberi sokongan bipartisan supaya pemeriksaan dan baki institusi dapat dibentuk dengan tegas,” kata Bersih 2.0.

Tambahnya, melainkan jika proses pelantikan diinstitusikan, terdapat risiko bahawa semua pelantikan yang baik yang dibuat setakat ini boleh dibatalkan dalam satu hari sekiranya perdana menteri mahu melakukannya.

“Sebagai sebuah negara, kita tidak boleh berharap dan bergantung kepada hasrat dan keinginan perdana menteri tetapi kita memerlukan institusi dan proses yang kuat serta bebas untuk memastikan perdana menteri dan semua pegawai awam bertanggungjawab,” katanya.

Bersih 2.0 berkata, proses pelantikan yang baik akan merangkumi jawatankuasa pencalonan yang ditubuhkan untuk membuat keputusan calon layak yang akan menerima pencalonan daripada semua pihak berkepentingan, termasuk orang ramai.

Ia perlu dikemukakan kepada Jawatankuasa Pemilihan Parlimen (PSC) yang akan mencari calon yang boleh memberi keyakinan kepada orang ramai, kemudian mencadangkan calon terpilih kepada perdana menteri atau bahkan langsung kepada Yang di-Pertuan Agong.

Tambahnya, walaupun tidak mungkin untuk membatalkan pelantikan utama telah dibuat, Bersih 2.0 menggesa Dr Mahathir menghormati institusi Parlimen.

Bersih 2.0 juga menggesa Dr Mahathir agar membenarkan PSC mengenai Pelantikan Awam Utama untuk menjalankan semakan semula para pesuruhjaya yang dilantik, Ketua Hakim Negara, Ketua Polis Negara, Ketua Pengarah dan pengerusi syarikat milik kerajaan dan syarikat pelaburan milik kerajaan.

“Tinjauan itu akan mengesahkan perlantikan perdana menteri dan memberikan pengiktirafan lebih besar dan beberapa bentuk legitimasi kepada orang yang dilantik, terutamanya bagi seseorang seperti Latheefa Koya, yang mempunyai latar belakang politik.

“Tetapi jika ada penolakan kuat daripada PSC dan bantahan kuat dari PSC dan alasan-alasan menarik kenapa seseorang tidak boleh dilantik, maka perdana menteri mempertahankan keputusannya,” kata mereka.

“Tinjauan itu akan mengesahkan perlantikan perdana menteri dan memberikan pengiktirafan yang lebih besar serta beberapa bentuk legitimasi kepada orang yang dilantik, terutamanya bagi seseorang seperti Latheefa Koya, yang mempunyai latar belakang politik,” katanya.

Bersih 2.0 juga menyeru PSC mengenai Pelantikan Utama untuk mengeluarkan skop mandat dan proses pelantikan mereka dengan jelas. – MalaysiaGazette