Donald Trump. foto Agensi

LONDON – Duta Britain ke Amerika Syarikat menyifatkan pentadbiran Presiden Donald Trump sebagai ‘tidak berfungsi’, ‘canggung’ dan ‘tidak diterima’, lapor Mail yang memetik satu siri memo sulit.

Laporan itu menimbulkan kemarahan Donald Trump yang menyifatkan Kim Darroch, “tidak berkhidmat dengan baik untuk United Kingdom”.

Dalam memo kepada kerajaan British yang dari tahun 2017 hingga sekarang, Darroch berkata, Trump “menunjukkan tidak aman” dan menasihati pegawai-pegawai di London supaya berdepan dengan Trump secara efektif dengan “perlu fakta yang mudah, meskipun tidak tepat”.

“Kami tidak benar-benar percaya bahawa pentadbiran ini akan menjadi teguh lebih normal; kurang disfungsi; kurang diramalkan; kurang puak; kurang diplomatik dan tidak cekap, “tulis Darroch menurut akhbar itu.

Akhbar itu mengatakan bahawa Darroch telah menggambarkan pentadbiran Trump sebagai ‘tidak berfungsi secara unik’ dan laporan media mengenai White House kebanyakannya adalah benar.

Bercakap kepada pemberita ketika hendak berlepas ke Morristown, New Jersey, Trump telah menolak laporan tersebut.

“Kami mempunyai butiran rumit dengan beberapa negara dan saya mahu mengatakan bahawa duta besar United Kingdom tidak berkhidmat dengan baik untuk United Kingdom, saya boleh maklum kepada anda.”

“Kami bukan peminat besar kepada lelaki itu dan dia tidak berkhidmat dengan baik untuk United Kingdom, saya memahaminya dan saya boleh mengatakan sesuatu tentangnya tetapi saya tidak ambil tahu,” kata Trump, merujuk kepada Darroch.

Darroch menulis bahawa “kita juga boleh berada di permulaan lingkaran ke bawah, bukan sekadar tidak disangkakan: sesuatu dapat muncul yang membawa kepada kehinaan dan kejatuhan”.

Tetapi duta itu juga memberi amaran kepada pegawai-pegawai British untuk tidak mengenepikan rump, dengan mengatakan terdapat “laluan yang boleh dipercayai” bahawa presiden itu mungkin memenangi penggal kedua sebagai presiden.

Beliau berkata Trump boleh “muncul dari api, diserang tetapi tetap utuh, seperti (Arnold) Schwarzenegger dalam adegan akhir The Terminator.”

Jurucakap Pejabat Luar Negara berkata, rakyat mengharapkan duta untuk menyediakan maklumat yang jujur, penilaian berterus-terang tentang politik di negara mereka.

“Pandangan mereka tidak semestinya pandangan menteri atau sesungguhnya kerajaan. Tetapi kita membayar mereka untuk menjadi jujur,” katanya.

“Adalah penting bagi duta kami untuk memberi nasihat mereka dan ia sulit,” katanya sambil memaklumkan kebocoran maklumat itu akan disiasat. – MalaysiaGazette