SINGAPURA – Harga minyak kembali pulih pada hari Rabu selepas mencecah paras terendah disebabkan kebimbangan kelembapan ekonomi yang boleh menjejaskan permintaan.

Brent diniaga naik AS$0.12 kepada AS$58.38 setong pada 0425 GMT, manakala West Texas Intermediate meraih kenaikan sebanyak AS$0.20 kepada AS$54.14 setong.

Harga minyak susut pada paras terendah hampir satu bulan pada Selasa selepas data menunjukkan aktiviti pembuatan Amerika Syarikat S pada bulan Ogos menguncup untuk kali pertama dalam tempoh tiga tahun dan aktiviti perkilangan zon euro jatuh untuk bulan ketujuh pada bulan Ogos.

Tetapi pasaran global melonjak pada hari Rabu selepas kaji selidik swasta menunjukkan aktiviti dalam sektor perkhidmatan China berkembang pada kadar terpantas dalam tempoh tiga bulan pada bulan Ogos apabila pesanan baru meningkat, mendorong peningkatan terbesar dalam menyewa lebih dari setahun.

China adalah pengguna minyak kedua terbesar di dunia dan pengimport terbesar.

“Memandangkan kejatuhan yang dilihat dalam satu malam mungkin menyebabkan pelabur mengunci keuntungan dalam jangka pendek atau mungkin membuat jangka panjang dalam jangkaan kami mungkin akan ada pengumuman dari Beijing (menetapkan tarikh perbincangan perdagangan dengan Amerika Syarikat),” kata Michael McCarthy, ketua ahli strategi pasaran di CMC Markets di Sydney.

Kedudukan yang pendek adalah apabila seorang pelabur menjual niaga hadapan dengan jangkaan harga jatuh manakala kedudukan yang panjang adalah apabila seseorang membeli niaga hadapan untuk keuntungan daripada kenaikan harga.

“Para peserta pasaran menjadi semakin risau tentang risiko kemelesetan,” kata Stephen Innes, ahli strategi pasaran di AxiTrader.

Lebih-lebih lagi, tarif memberi ancaman besar kepada pertumbuhan Amerika Syarikat dan seterusnya, tahap kedudukan ekonomi global, harga minyak akan tetap berada di bawah tekanan terutama jika perang perdagangan dan tarif tidak menunjukkan penurunan.

Data minyak akan dikeluarkan pada hari Rabu dan Khamis kerana Amerika Syarikat menyambut Hari Pekerja pada hari Isnin. – MalaysiaGazette