Ibu pejabat OPEC di Vienna. foto Agensi

ABU DHABI – OPEC bersetuju untuk mengurangkan pengeluaran minyak dengan meminta Iraq dan Nigeria untuk mematuhinya sejajar dengan sasaran mereka untuk mengelakkan lebihan bekalan.

Ini kerana, berlaku peningkatan dalam pengeluaran minyak Amerika Syarikat dan ekonomi global pula semakin perlahan.

Harga minyak LCOc1 susut di bawah paras AS$60 setong pada beberapa minggu kebelakangan ini berbanding harga puncak
AS$75 tahun ini susulan kebimbangan kemelesetan ekonomi global – melebihi kebimbangan kejatuhan bekalan ekoran sekatan ke atas Iran dan Venezuela.

Sebuah jawatankuasa pengawasan pasaran yang dibentuk oleh Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutunya, sebuah kumpulan yang dikenali sebagai OPEC+ di Abu Dhabi menjelang perbincangan dasar mereka di Vienna pada bulan Disember.

OPEC + telah mengatasi purata dengan pemotongan 1.2 juta tong sehari seperti yang dipersetujui apabila eksport Iran dan Venezuela jatuh disebabkan oleh sekatan.

Hanya beberapa ahli OPEC seperti Iraq dan Nigeria, telah menghasilkan minyak melebihi kuota mereka.

Iraq, pengeluar minyak kedua terbesar OPEC, berjanji untuk mengurangkan pengeluaran sebanyak 175,000 tong sehari menjelang Oktober, manakala Nigeria mengurangkan bekalan sebanyak 57,000 tong sehari.

Pematuhan yang lebih baik akan mengurangkan pengeluaran lebih daripada 400,000 setong, kata dua sumber OPEC +.

Pemimpin utama OPEC iaitu Arab Saudi, akan terus mengurangkan pengeluaran di bawah 10 juta tong sehari, kata Putera Abdulaziz bin Salman, yang mengambil alih sebagai Menteri Tenaga daripada Khalid al-Falih sejak Ahad lalu.

Kerajaan itu secara sukarela akan mengatasi sasaran dan mengepam di bawah 10 juta bpd, kata Putera Abdulaziz.

OPEC, Rusia dan bukan ahli OPEC lain bersetuju pada bulan Disember lalu untuk mengurangkan pengeluaran sebanyak 1.2 juta tong atau 1.2% daripada bekalan global mulai 1 Januari lalu hingga Mac tahun depan.

Namun, 11 anggota itu mengecualikan Iran, Libya dan Venezuela.

Harga minyak jatuh lebih daripada 2% pada hari Rabu selepas laporan Presiden A.S. Donald Trump sedang mempertimbangkan untuk mengurangkan sekatan ke atas Iran, yang dapat meningkatkan bekalan minyak mentah dunia dan pada masa sama membimbangkan permintaan tenaga.

Iraq telah menaikkan pengeluaran dan eksportnya dengan mantap pada tahun-tahun kebelakangan ini, sementara eksport Iran telah menjunam sejak tahun lepas kerana sekatan Amerika Syarikat.

Iraq telah mengepam 4.8 juta tong pada bulan-bulan kebelakangan ini berbanding dengan sasaran 4.512 juta manakala Nigeria menghasilkan 1.84 juta tong sehari pada bulan Ogos berbanding sasarannya sebanyak 1.685 juta. – MalaysiaGazette