Gambar hiasan. foto Agensi

TOKYO – Harga minyak mentah global turun lebih 1% dalam dagangan hari ini susulan pasaran semakin tertekan selepas serangan loji minyak mentah Arab Saudi hingga mengakibatkan pengeluarannya terpaksa dikurangkan hampir separuh.

Serangan ini menimbulkan ketidakpastian dalam pasaran yang telah menjadi agak lemah sejak beberapa bulan kebelakangan ini disebabkan oleh pertumbuhan global yang perlahan disebabkan perang perdagangan Amerika Syarikat (AS) dan China.

Peningkatan volatiliti pasaran minyak pada hari Isnin naik ke paras tertinggi sejak Disember tahun lalu, dan aktiviti perdagangan menunjukkan pelabur menjangka harga yang lebih tinggi dalam beberapa bulan akan datang.

Harga minyak mentah Brent turun 77 sen, atau 1.1%, kepada AS$ 68.25 setong pada 0051, sementara West Texas Intermediate turun 82 sen, atau 1.3%, kepada AS$ 62.08 setong.

Harga minyak naik hampir 20% pada hari Isnin susulan serangan pada hari Sabtu, lonjakan tertinggi dalam tempoh 30 tahun sebelum ditutup 15% lebih tinggi. – MalaysiaGazette