John Bolton. foto Agensi

WASHINGTON – Korea Utara tidak pernah berhasrat untuk menghentikan program senjata nuklearnya dan penangguhan rundingan Korea Utara dengan Amerika Syarikat (AS) memberi faedah kepada Pyongyang, kata bekas Penasihat Keselamatan Negara, Donald Trump, John Bolton.

“Nampaknya jelas bahawa (Korea Utara) tidak membuat keputusan strategik untuk melepaskan senjata nuklearnya. Saya fikir ia adalah benar,” kata Bolton sambil memberitahu pasukan hadapan bagi rundingan Korea Utara dan Iran telah dipecat oleh Donald Trump tiga minggu lalu.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Pusat Pemikir Pengajian Strategik dan Antarabangsa.

Malah, katanya, dalam keadaan sekarang, Kim Jong Un “tidak akan menyerah senjata nuklear secara sukarela.”

Ketika memecat Bolton, Trump berkata, dia “tidak setuju dengan banyak cadangannya” dan bekas penasihat itu telah membuat kesilapan dengan menuntut Kim mengikuti “model Libya”, yang mana Pyongyang perlu menyerahkan semua senjata nuklear secara unilateral.

Trump telah bertemu dengan Kim untuk berunding agar Korea Utara menyerahkan senjata nuklearnya, tetapi perbincangan telah terhenti sejak sidang kemuncak kedua antara dua pemimpin itu di Hanoi pada Februari lalu gagal.

Bolton menambah, beliau telah menasihatkan Trump supaya tidak memberi tekanan kepada Korea Utara meskipun usaha diplomatik.

Bolton menggariskan apa yang beliau percaya adalah Korea Utara telah meraih faedah dan ancaman berleluasa yang kekal – dan mengambil sapu pada keutamaan bekas bosnya.

“Ini adalah soalan yang perlu diberi tumpuan kepada perhatian kita, bukannya ‘kita boleh mengadakan sidang kemuncak lain dengan Kim Jong Un’ atau ‘apa pencapaian rundingan peringkat kakitangan dari Korea Utara yang tidak akan dihormati,’ katanya. – MalaysiaGazette