Gambar hiasan

SINGAPURA – Niaga hadapan minyak lebih tinggi menjelang hujung minggu tetapi tetap berada di landasan untuk kerugian mingguan yang besar berikutan kebimbangan pertumbuhan ekonomi global yang perlahan dan menjejaskan permintaan meskipun Arab Saudi mengatakan pengeluaran minyaknya pulih sepenuhnya.

Niaga hadapan minyak mentah Brent LCOc1 naik AS$0. 28 sen atau 0.5% kepada AS$ 57.99 setong pada 0450 GMT, manakala kontrak niaga hadapan CLc1 mentah West Texas Intermediate (WTI) naik AS$0.29 sen atau 0.6% kepada AS$ 52.74.

“Asia mungkin akan melihat beberapa belian dalam sesi ini kerana para pedagang melindung potensi risiko geopolitik berpotensi pada hujung minggu, walaupun sesi itu sepatutnya lenggang kerana China masih bercuti,” kata Jeffrey Halley, penganalisis pasaran kanan di OANDA di Singapura.

Untuk minggu ini, niaga hadapan Brent turun 6.3%, menandakan kerugian mingguan terbesar sejak Julai.

Manakala WTI turun 5.7% untuk minggu ini, juga penurunan terbesar sejak Julai.

“Pemulihan daripada penjualan awal kelihatan dalam banyak kes berbanding realiti,” kata Halley.

Sektor perkhidmatan Amerika Syarikat lemah dan data pertumbuhan pekerjaan pada hari Khamis menambah kebimbangan permintaan terhadap minyak global dan memburukkan lagi ketakutan bahawa perang perdagangan Amerika Syarikat -China yang berlarutan boleh mendorong kepada kemelesetan ekonomi global.

“Kebimbangan mengenai permintaan minyak global semakin meningkat dan perbincangan perdagangan Amerika Syarikat-China minggu depan, faktor X adalah penting, memandangkan kejatuhan mendadak dalam harga minyak pada minggu lalu,” kata Stephen Innes, ahli strategi pasaran Asia Pasifik di AxiTrader.

Menteri Tenaga Arab Saudi, Putera Abdulaziz bin Salman, semalam memaklumkan pengeluaran minyak negara itu telah pulih sepenuhnya selepas serangan pada 14 September lalu.

Serangan itu menyebabkan pengeluaran minyak global terjejas lebih daripada 5%. – MalaysiaGazette