Maria Castillo Fernandez

KUALA LUMPUR – Walaupun aliran perdagangan dan pelaburan Malaysia dengan Kesatuan Eropah (EU) stabil setakat ini, manun faedah perdagangan Malaysia akan berkurangan pada masa depan kerana rundingan mengenai perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan blok masih digantung, kata Duta dan Ketua Delegasi EU ke Malaysia, Maria Castillo Fernandez.

Ia disebabkan EU telah menandatangani FTA dengan Vietnam, Singapura, Jepun dan Korea Selatan.

“Kami juga mendapati Malaysia agak berhati-hati sekarang dalam dasar perdagangan; sebelum (ini) sangat terbuka dan memimpin di peringkat serantau dalam perdagangan bebas, perdagangan terbuka dan perdagangan berdasarkan peraturan. Kami kini melihat Malaysia yang mengambil langkah berhati-hati mengenai dasar perdagangan,” kata Fernandez kepada The Edge Financial Daily.

Beliau menambah, Malaysia juga belum meratifikasi Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik dan rundingan FTA EU belum dimulakan semula.

Fernandez berkata, EU adalah rakan dagangan ketiga terbesar Malaysia selepas Singapura dan China, dan penilaian untuk memulakan semula rundingan mengenai FTA dengan EU adalah di mahkamah Malaysia.

Beliau turut melahirkan kebimbangan Malaysia boleh “hilang pautan” di rantau ini jika dasar perdagangan berhati-hati ini dikekalkan kerana blok tersebut akan segera atau dalam perbincangan FTA dengan Indonesia, Thailand dan Filipina.

Pegawai-pegawai Malaysia telah menyatakan layanan EU terhadap minyak kelapa sawit sebagai faktor penggantungan rundingan FTA.

Di bawah Akta Delegasi EU mengenai biofuel, insentif untuk penggunaan biodiesel minyak kelapa sawit akan dihapuskan menjelang 2030.

Fernandes berkata, ia akan memalukan jika isu minyak sawit menjejaskan hubungan dagangan Malaysia-EU memandangkan ia hanya mewakili 4.4% daripada jumlah dagangan Malaysia-EU yang bernilai RM180 bilion pada tahun 2018

Sedangkan dagangan Malaysia dengan EU membabitkan segmen mekanik, kejuruteraan, getah dan minyak sayur.

Beliau menjelaskan bahawa 1.4% daripada jumlah perdagangan minyak kelapa sawit EU-Malaysia berjumlah 4.4% adalah untuk biodiesel, dengan paras import minyak sawit EU stabil, meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

EU membeli 1.91 juta tan minyak sawit dari Malaysia pada 2018, menjadikannya pengimport kedua terbesar selepas India dan menjelang China.

Menurutnya, sementara permintaan biofuel dijangka menurun di seluruh dunia apabila pengguna menolak teknologi dan produk yang lebih hijau, permintaan keseluruhan minyak kelapa sawit dijangka meningkat.

EU telah memberi insentif cukai untuk biodiesel yang diperoleh dari sawit untuk dekad yang lalu.

Para penggubal undang-undangnya telah beralih sepenuhnya kepada insentif tersebut pada 2030, bermula pada tahun 2023.

“Itu tidak bermakna anda tidak boleh mengimport minyak sawit untuk biodiesel; anda boleh melakukannya, tetapi tidak akan ada lagi insentif, “jelas Fernandez sambil menjelaskan bahawa minyak sawit masih akan diimport.

Katanya, kajian semula oleh jawatankuasa saintifik akan dilakukan pada tahun 2021 sebelum ia mula berkuatkuasa.
Kajian ini akan melihat set data yang disemak dan akan mengkaji semula semua minyak sayuran dan kesan terhadap alam sekitar.

Apabila ditanya sama ada ia mengambil berat tentang impak minyak soya terhadap alam sekitar minyak soya, yang dianggap mempunyai kesan alam sekitar yang lebih tinggi, Fernandez berkata, EU mempunyai kebimbangan yang sama untuk semua minyak sayur-sayuran.

Menurut Fernandez, apabila kajian saintifik awal dilakukan, data menunjukkan bahawa penebangan hutan untuk kelapa sawit adalah yang tertinggi pada masa itu. – MalaysiaGazette