Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Shaharuddin Khalid menunjukkan lesen memandu asing pada sidang media mengenai pelaksanaan pertukaran lesen memandu asing di Kementerian Pengakutan, Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 31 OKTOBER 2019

PUTRAJAYA – Rakyat Malaysia yang memperoleh lesen memandu di negara asing boleh menukar kepada lesen memandu Malaysia menerusi pelaksanaan pertukaran lesen berkuat kuasa esok.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Seri Shaharuddin Khalid berkata, ia akan melibatkan rakyat Malaysia yang sebelum ini mendapat lesen memandu di luar negara.

Beliau berkata, menerusi pelaksanaan itu juga, peserta program Malaysia My Second Home (MM2H) turut berpeluang untuk membuat pertukaran kepada lesen memandu Malaysia.

Katanya, memandangkan pelaksanaan itu melibatkan peserta MM2H, permohonan pertukaran hanya boleh dibuat di Ibu Pejabat JPJ dan pejabat negeri sahaja.

“Namun pelaksanaan ini berdasarkan beberapa peraturan di mana lesen memandu negara asal yang dimiliki oleh individu berkenaan adalah masih sah dan berkuatkuasa.

“Lesen memandu yang dimaksudkan adalah penuh memandu lesen dan tidak termasuk lesen belajar memandu, sementara lesen atau percubaan lesen.

“Peraturan lain adalah lesen memandu negara asal akan ditukarkan kepada percubaan lesen (Lesen P) Malaysia dan diwaiibkan memenuhi semua syarat yang dikenakan kepada pemegang Lesen P yang lain.

“Perkara ini bagi memastikan individu berkenaan benar-benar mempunyai pemandu memandu dan mendidik pemandu untuk mematuhi semua peraturan jalan raya negara ini,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat JPJ di sini hari ini.

Shaharuddin menambah, bagi peserta atau warganegara yang memperoleh lesen memandu daripada negara bukan penjanji kepada Konvensyen 1949, bukan dari negara ASEAN dan tidak mempunyai MRA dengan Malaysia, mereka akan diwajibkan untuk menduduki kelas dan ujian teori Undang-undang sahaja.

Jelas beliau, perkara itu amat diperlukan untuk memastikan tahap pemahaman terhadap undang-undang dan peraturan jalan raya negara ini yang mungkin berbeza dengan negara asal lesen dikeluarkan.

“Bagi peserta MM2H, pemandu lesen akan ditarik balik jika mana-mana program peserta melanggar mana-mana program syarat, telah dicabut daripada program MM2H.

“Bagi tujuan pengiktirafan memandu negara asing, JPJ telah bersetuju untuk mengiktirafkan lesen memandu negara asing yang mempunyai kepentingan dengan Malaysia iaitu samada melalui perjanjian Konvensyen 1949, Asean Negara Perjanjian 1985 dan yang menandatangani Perjanjian Pengiktirafan Bersama (MRA).

Shaharuddin berkata, bagi tujuan pengiktirafan itu, dasar-dasar yanperlu dipatuhi apabila sebarang pertukaran lesen memandu negara Malaysia diperlukan.

Katanya, warganegara bagi negara yang mempunyai triti dengan Malaysia akan dibenarkan memandu menggunakan lesen memandu negara itu selagi mana lesen memandu asal adalah masih sah tempoh lakunya dan bukan merupakan lesen memandu percubaan, sementara lesen atau lesen memandu pelajar (pelajar).

“Untuk memastikan keseragaman proses penggunaan Permit Memandu Antarabangsa (IDP) akan diwajibkan (terutamanya sekiranya pemandu memandu negara tidak mempunyai terjemahan dalam bahasa Inggeris),” katanya. – MalaysiaGazette