Gambar hiasan

JAKARTA: Menteri Reformasi Pentadbiran dan Birokrasi, Tjahjo Kumolo melarang kakitangannya kementerian dari memakai niqab di pejabat.

Tegasnya, semua kakitangan harus mematuhi peraturan tersebut.

“Memakai niqab tidak dibenarkan di pejabat saya. Sekiranya wanita mahu memakai niqab di luar pejabat, tidak mengapa, sebagai warga negara (mereka) bebas melakukan itu, “kata Tjahjo seperti yang dilaporkan Antara.

Beliau mengakui bahawa kakitangannya mempunyai hak untuk memilih pakaian mereka sendiri, termasuk tudung muka, bagaimanapun, peraturan pejabat harus dihormati.

“Kami mempunyai pakaian seragam putih dalam kementerian (dipakai setiap hari). Kami juga mempunyai pakaian seragam awam (dipakai) pada hari kebangsaan, serta pakaian lain.

“Pada pendapat saya, ketika bekerja, lebih baik jangan memakai niqab. Boleh dipakai di luar pejabat,”kata Tjahjo.

Kenyataan itu dikeluarkan dari ahli politik Parti Demokrat Perjuangan (PDI-P) Indonesia berikutan kontroversi yang timbul setelah Menteri Hal Ehwal Agama Fachrul Razi mencadangkan larangan pemakaian niqab di pejabat dengan alasan alasan keamanan.

Cadangan Fachrul mencetuskan tindak balas yang bercampur-campur dari pegawai negeri dan ahli politik serta membangkitkan perdebatan antara mereka yang menyokong gagasan untuk tujuan keamanan dan mereka yang menentangnya atas dasar bahawa larangan itu akan mengurangkan kebebasan beragama.

Menteri Hal Ehwal Agama sejak itu telah mengulangi kenyataannya, mengatakan bahawa jabatannya tidak pernah mempertimbangkan untuk mencadangkan larangan niqab ke pejabat. – MalaysiaGazette