Lil Bub mati dalam tidur akibat jangkitan pada tulangnya.

INDIANA – Lil Bub, seekor kucing betina yang mempunyai berjuta-juta pengikut di laman sosial dilaporkan sudah mati.

Ia yang dilahirkan di jalanan mengalami kelainan genetik menyebabkan badannya terbantut dan kakinya lebih pendek. Lidahnya selalu terjelir kerana rahangnya lebih kecil di bahagian bawah.

Kematian Lil Bub dimaklumkan oleh pemiliknya, Mike Bridavsky kepada 2.3 juta pengikut kucing tersebut melalui instagramnya.

“Lil Bub, saya tidak akan pernah melupakan kemurahan hati anda, bekalan cinta tanpa batas anda, atau keupayaan anda yang luar biasa untuk membawa keghairahan dan kegembiraan yang begitu banyak kepada dunia. Saya rasa dihargai dan rendah diri apabila anda memilih saya sebagai penjaga anda,” kata Bridavsky.

Bridavsky berkata, Lil Bub telah meraih lebih daripada AS$700,000 (£540,000) untuk kebajikan haiwan-haiwan semasa hayatnya.

Lil Bub yang ditemui di kawasan pembuangan kucing, ditemui oleh rakan Bridavsky dan dibelanya.

Bridavsky kemudian mencipta blog Tumblr untuk kucing itu pada tahun 2011.

Lil Bub menjadi tular selepas gambarnya dipaparkan di halaman depan laman web Reddit. Ia menjadi popular hingga kisahnya dijadikan artikel berita dan diundang di program televisyen di Amerika Syarikat.

Kucing istimewa ini turut mendapatkan tawaran bagi keluaran barangan. Bahkan ada rancangan di YouTube dan siri dokumentarinya sendiri.

Lil Bub mati selepas menderita jangkitan pada tulangnya. – MalaysiaGazette