KUALA LUMPUR – Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menemplak Menteri Besar Johor yang mengadakan lawatan ke Mesir pada hari ini ketika negeri itu teruk dilanda banjir.

Meskipun alasan bahawa lawatan tersebut sudah lama dirancang namun ia tidak boleh diterima.

Pertama, katanya, sebarang lawatan ke luar negara boleh dijadualkan semula sekiranya wujud keperluan yang lebih mendesak di peringkat tempatan.

Selain itu, lawatan tersebut bertujuan untuk bertemu para pelajar tempatan di Mesir.

Bekas Menteri Besar Johor itu yakin pihak penganjur atau pelajar Malaysia di Mesir mempunyai kematangan yang tinggi untuk memahami dan menerima pembatalan lawatan tersebut kerana bencana banjir yang sedang berlaku di Johor.

“Bukankah selepas bencana banjir ini selesai, mereka akan masih berada di sana dan boleh dilawati? Sedangkan mangsa-mangsa banjir masih bertarung dengan ketidaktentuan dan pelbagai musibah,” katanya dalam satu kenyataan melalui Facebook.

Khaled berkata, dalam keadaan sebegini, kerajaan negeri dan pemimpin tempatan sangat diperlukan untuk turun padang dan membantu sedaya yang mungkin.

Mereka mesti terus memantau dan memastikan yang segala aspek keselamatan dan misi bantuan berjalan lancar, bukan sekadar melepas tangan kepada kakitangan kerajaan negeri atau para sukarelawan atau sekadar mengadakan satu lawatan ke pusat pemindahan.

Lagipun, katanya, inilah masanya untuk Datuk Dr Sahruddin Jamal mempamerkan keupayaan meletakkan keutamaan dalam sesuatu isu. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. padahal inilah masanya umno tonjulkan diri bantu rakyat kalau ia betul ikhlas nak tolong rakyat. lainlah kalau nak cari keburukan orang. inilah masanya

Comments are closed.