KIMANIS – Ketua Menteri Sabah Mohd Shafie Apdal membidas penganjuran himpunan membantah pelaksanaan Pas Sementara Sabah (PSS) yang dijangka diadakan pada 15 Jan ini.

Beliau, yang juga presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) berkata, demonstrasi atau sebarang himpunan bukanlah medan terbaik untuk mendapatkan sokongan rakyat, terutamanya pada pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Kimanis.

“Ini PRK, jadi (lebih baik) kita serahkan kepada rakyat untuk menentukan apa pandangan mereka mengenai perkara ini (PSS).

“Bagi saya ini bukan cara betul untuk melakukan sesuatu… ini adalah budaya yang tidak sepatutnya kita lakukan. Kita sebuah masyarakat matang (dan) yang penting pada kita adalah bagaimana mahu tambat hati rakyat,” katanya kepada pemberita selepas berkempen di kawasan Sinuka di sini, malam tadi.

Himpunan bantah PSS yang bakal diadakan di Pekan Membakut di sini pada 15 Jan ini adalah anjuran 2 badan bukan kerajaan (NGO) dari Sabah.

Pada Sept tahun lepas, Jawatankuasa Induk Pengurusan Warga Asing di Sabah bersetuju mengeluarkan PSS bermula 1 Jun tahun ini.

Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin ketika mengumumkan keputusan itu berkata, pengeluaran PSS adalah bagi menggantikan 3 dokumen dikeluarkan kepada warga asing tinggal lama di Sabah iaitu IMM13, Sijil Banci dan Kad Burung-Burung.

Muhyiddin berkata, pengeluaran PSS, antara lain diharapkan dapat menyelesaikan isu kepelbagaian dokumen serta dapat memudahkan penguatkuasaan serta pemantauan pergerakan warga asing oleh pihak berkuasa.- BERNAMA

1 Komen

  1. Apa lah si Shafie nie….demostrasi hendaklah dilakukan pada masa dan tempat yg sesuai utk dituntuni dan terus dinilai oleh orang ramai.

    Kan itu sudah menunjukkan KEMATANGAN BERPOLITIK.

    Tak kan nak buat demostrasi dalam hutan waktu banjir kut….. SAFIE, SAFIE – harap jgn cepat mengelabah yer Bossk

Comments are closed.