AS kawal pengeluaran visa wanita mengandung. Gambar hiasan

WASHINGTON – Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS) melancarkan peraturan baru untuk menghalang wanita hamil daripada perjalanan ke negara ini untuk melahirkan anak.

Dasar ini berkuatkuasa pada hari Jumaat bertujuan mengelakkan AS dijadikan “pelancongan kelahiran”.

Di bawah peraturan ini, wanita hamil yang memohon visa pelawat AS mungkin perlu membuktikan mereka mempunyai sebab tertentu untuk perjalanan, selain daripada melahirkan bayi di AS.

Hampir semua kanak-kanak yang dilahirkan di AS mendapat kewarganegaraan automatik – yang menjadi kritikan Presiden Donald Trump.

Pentadbiran Trump menyatakan dasar perjalanan baru adalah perlu untuk menjaga keamanan negara dan kesihatan awam AS.

Trump telah berusaha untuk menghadkan imigresen ke AS dan sebelum ini mempersoalkan pindaan Perlembagaan AS yang memberi kewarganegaraan kepada “semua orang yang dilahirkan atau semula jadi di Amerika Syarikat”.

Konservatif telah lama mendakwa dipanggil bayi sauh, dilahirkan di Amerika Syarikat kepada ibu bapa yang ingin tinggal di Amerika.

Amalan mendapatkan visa ke AS berdasarkan “penghijrahan rantaian” merupakan satu dasar yang juga telah dikritik oleh Trump.

Peraturan baru ini digunakan untuk pelawat yang mahu mendapatkan visa B, yang dikeluarkan kepada bukan imigran.

Ia membenarkan pegawai-pegawai konsulat untuk menafikan visa kepada mana-mana individu yang “tujuan utamanya” dalam mendapatkan dokumentasi untuk melahirkan anak-anak di sana.

“Peraturan terakhir membahas tentang kebimbangan mengenai risiko pengawalseliaan kegiatan ini kepada keselamatan nasional dan penguatkuasaan undang-undang, termasuk jenayah yang berkaitan dengan industri pelancongan kelahiran, seperti yang ditunjukkan dalam pendakwaan persekutuan individu dan entiti yang terlibat dalam industri itu,” kata Jabatan Negara. .

“Industri pelancongan kelahiran juga berleluasa dengan aktiviti jenayah, termasuk skim jenayah antarabangsa,” menurut dasar itu.

Ia juga mengetatkan peraturan ke atas sesiapa yang mahu memasuki AS untuk rawatan perubatan.

Pemohon visa mesti membuktikan mereka mempunyai “cara dan niat” untuk membayar perbelanjaan perubatan dan meyakinkan  pegawai konsulat yang pemohon sudah mengatur doktor yang bersedia memberikan rawatan. – MalaysiaGazette