TERKINI : Sentuhan Rapat Dikaji Mungkin Antara Punca Jangkitan ‘KORONAVIRUS’ – Menteri Kesihatan

PUTRAJAYA – Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad tidak menolak kontak rapat secara berterusan (continuous closed contact) dengan pesakit Koronavirus sebagai risiko tinggi mengakibatkan jangkitan boleh berlaku.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai satu kes terbaharu dilaporkan awal hari ini, yang merupakan isteri kepada lelaki warga China yang dilaporkan positif wabak sama pada 29 Januari yang lalu wabak sama sebelum ini.

“Nampaknya syarat mendapat virus ini adalah continuous closed contact sebab si ibu menjaga anak-anak dia dan ibu mertuanya, dan sekarang si ibu itu dijangkiti .

“Tapi kita rakamkan continous closed contact itu adalah salah satu risiko yang lebih tinggi untuk dapat jangkitan,” katanya ketika sidang media.

Turut hadir Ketua Pengarah Kesihatan Datuk dr Noor Hisham Abdullah. Walaubagaimanapun ujar Dzulkefly tidak wajar untuk KKM meembuat kesimpulan awal tentang faktor yang dilihat berpotensi tinggi menyebabkan jangkitan, sebaliknya kementerian itu terys akan memantau punca lain.

“Sama ada di mana sebenarnya dia dapat virus itu adakah daripada continous closed contact semua itu masih dalam pemantauan atau pemerhatian kita,” tambahnya.