Nga Kor Ming

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Teluk Intan, Nga Kor Ming berkata, sesiapa sahaja yang cuba untuk membentuk kerajaan pintu belakang dengan apa juga alasan adalah pengkhianat besar terhadap bangsa dan negara.

“Inilah erti demokrasi,” katanya dalam ciapan di laman Twitter.

Beliau yang juga Speaker Dewan Rakyat berkata, satu-satunya kerajaan yang sahih adalah kerajaan yang menang di pilihan raya dan mendapat mandat dari rakyat.

“Apa saja kerajaan “pintu belakang” tanpa mandat rakyat adalah pengkhianatan besar terhadap negara dan penderhakaan terhadap rakyat.

“Jangan guna kaum atau agama sebagai alasan. Sejarah telah buktikan rakyat akan bangkit menghukum sesiapa saja yang cuba mengkhianati mereka,” katanya lagi.

Katanya, cubaan membentuk kerajaan “pintu belakang” tanpa mandat rakyat itu juga bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan tidak sah di sisi moral serta undang-undangg negara.

Malaysia, tegas beliau, adalah negara demokrasi berparlimen justeru aspirasai dan mandat rakyat wajib dihormati oleh semua pihak.

Semalam kerajaan Pakatan Harapan dikatakan hampir lumpuh apabila hilang kepercayaan dalam kalangan ahli-ahli Parlimennya sehingga menyaksikan lima parti utama iaitu PPBM, UMNO, GPS, Pas dan PKR mengadakan mesyuarat tergempar.

Malah, beberapa pemimpin juga dilaporkan mengadap Yang di-Pertuan Agong berkaitan isu pembentukan kerajaan baharu.

Satu makan malam Muafakat Nasional turut diadakan malam tadi di Hotel Sheraton Petaling Jaya tempat berlangsungnya mesyuarat yang diketuai Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Antara yang hadir adalah Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Tuan Ibrahim Tuan Man, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Tian Chua dan ramai lagi.

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga menyifatakan apa yang berlaku adalah pengkhianatan kepada janji peralihan kuasa.

Beliau dilaporkan akan mengadap Yang di-Pertuan Agong petang ini. – MalaysiaGazette

15 Komen

  1. YB,u menang sebab u tipu rakyat,rakyat tak kisah sekarang YB,janji u jatuh,u bila ada kuasa,u lupa diri,bongkak,angkuh,u tak jaga sensitiviti kaum majoriti dan minoriti,u buat negara ni,mcm u punya,sekarang u cemas

  2. Rakyat akn hukum ko anjing dap..ko siap sedia lh, apa yg rakyat akn buat kpd ko anjing2 dap..smpai mati pun rakyat mlysia org mlyu tak akn trima n pcaya anjing2 dlm dap kafir harbi ni..tggu dn lihat je pru15 nnti..wakil rakyat cap bruang..undang2 di hncurkn, duit rakyat do robak2 kn, aset org mlyu hbis, buat mcn harta puak2 dia..sedar sikit ko tu pdtang je kok..

  3. Pemimpin DAP menuduh kerjasama PAS UMNO adalah kerjasama untuk menubuhkan kerajaan ala2 Taliban. Ini adalah tuduhan yang sama sekali tidak benar!

    Sebagai tindakbalas jom semua pencinta2 keamanan untuk terus ISTIQAMAH memboikot kedai2 dan produk2 DAP. Beralihlah sebanyak mungkin kepada kedai2 dan produk2 Muslim yang sudah ada dipasaran.

    Ayuh semua teruskan istiqamah dan terus berjuang!

  4. Pergi mampuslah lu ong kok meng .. lu manusia ego .. sombong .. berlagak mvm bagus sangat .. skrg lu jgn cakap banyak .. angkat lu punya barang pergi berambus dr kedudukkan lu skrg .

  5. Rata-rata rakyat Malaysia tau DAP pembawa masalah untuk Malaysia. Mereka adalah penyebab utama ekonomi Malaysia jatuh.

  6. Pemimpin ph yg khianati rakyat, masa kempen pru janji macam2, dh hmpir 2th apa janji yg pemimpin ph tunaikan, minyak sekarang rm 1.50 ka, hway free ka, gaji 4k bwah bleh tanggoh pnjaman ptpn ka… semuanya kencing.

  7. Rakyat akan bangkit hukum sesiapa sahaja cuba khianati mereka.. jelasnya PH telah menipu seluruh rakyat malaysia dengan manifestonya..

Comments are closed.