Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

KUALA LUMPUR – Sultan Selangor menitahkan majlis berbuka puasa dan solat terawih bersama rakyat yang menjadi tradisi baginda di masjid seluruh negeri itu pada Ramadan tidak dianjurkan pada tahun ini.

Keputusan itu diambil oleh Sultan Sharafuddin Idris Shah Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah setelah mengambil kira faktor keselamatan susulan penularan wabak Covid-19 yang masih belum dapat dibendung sepenuhnya dan bagi mengelak rakyat daripada risiko terkena jangkitan.

Bagaimanapun, sumbangan duit raya dan agihan zakat kepada asnaf serta golongan yang memerlukan akan diteruskan, kata Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani.

Cuma, sumbangan itu tidak disampaikan pada majlis berbuka puasa seperti tahun-tahun sebelum ini.

Katanya, Lembaga Zakat Selangor akan menyalurkan agihan zakat dan bantuan Hari Raya sebanyak RM500 kepada setiap seorang penerima dengan kaedah lebih selamat dan efisien dengan dikreditkan ke dalam akaun-akaun penerima.

Mereka yang tidak memiliki akaun bank pula akan diberikan baucar tunai untuk dikeluarkan di mana-mana cawangan Bank Islam.

Sultan Selangor, katanya, menasihatkan umat Islam agar menyambut bulan Ramadan dengan menumpukan kepada amal ibadat, di samping berwaspada serta mematuhi panduan dan arahan terkini yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan dan pihak kerajaan.

Baginda turut mendoakan seluruh rakyat dijauhi daripada bala bencana dan dilindungi Allah.

Sultan Selangor juga berharap Covid-19 yang melanda negara segera berakhir supaya rakyat dapat kembali menjalani kehidupan seperti biasa. – MalaysiaGazette