Gambar hiasan. foto Agensi

NEW YORK – Harga minyak naik lebih rendah selepas kerugian mingguan ketiga disebabkan lebihan stok global yang semakin meningkat menyukarkan pengeluar-pengeluar mengimbangi pasaran dengan mengekang pengeluaran.

Penggerudian di medan minyak Amerika Syarikat (AS) menurun paling banyak dalam tempoh 14 tahun pada minggu lalu setelah pasaran hadapan New York jatuh di bawah sifar untuk pertama kalinya dalam sejarah.

Arab Saudi telah mula mengurangkan pengeluaran menjelang 1 Mei untuk pengurangan bekalan OPEC dan sekutu-sekutunya (OPEC+), bergabung dengan Kuwait, Algeria dan Nigeria dalam usaha menghentikan lebihan bekalan lebih awal.

Harga minyak mengalami kerugian lebih daripada 70% tahun ini kerana pengurangan penggunaan di seluruh dunia.

Terdapat tanda-tanda tentatif pada hujung minggu bahawa wabak koronavirus semakin lemah, dengan jumlah kematian menurun paling ketara dalam lebih dari satu bulan di Sepanyol, Itali dan Perancis, sementara kematian yang dilaporkan di United Kingdom dan New York adalah terendah sejak akhir Mac.

Kekurangan stok minyak akan menguji had penyimpanan global dan memaksa pedagang, penyuling dan penyedia infrastruktur untuk mencari cara baharu untuk menyimpan minyak mentah, termasuk dalam tongkang kecil di sekitar pusat perdagangan petroleum Eropah dan dalam saluran paip.

Pusat Cushing, Oklahoma, pusat penghantaran minyak bagi niaga hadapan West Texas Intermediate, semakin cepat penuh dan memberi tekanan tambahan kepada penanda aras minyak mentah AS.

“Kebimbangan mengenai peningkatan inventori global, terutama di AS dengan pandemik koronavirus yang membebankan penggunaan petrol memberi tekanan ke atas harga minyak,” kata Kim Kwangrae, penganalisis komoditi di Samsung Futures Inc.

Sementara itu, OPEC telah mulai mengekang pengeluaran tetapi permintaan masih belum disokong akan menjadi faktor kepada penurunan harga.

WTI untuk penghantaran Jun turun AS$0.93 kepada AS$ 16.01 setong di New York Mercantile Exchange pada pukul 8.35 pagi waktu Singapura.

Kontrak meningkat 2.7% pada hari Jumaat, mengurangkan penurunan mingguan kepada 32%.

Harga penutup Brent untuk bulan Jun turun AS$0.32 kepada AS$ 21.12 setelah jatuh 24% minggu lalu.

Penggerudi AS melancarkan 60 penggeruddian minggu lalu, mengecilkan loji aktif di seluruh negara menjadi 378, menurut data dari Baker Hughes Co. pada hari Jumaat.

Secara peratusan, penurunan itu adalah yang terburuk sejak Februari 2006 – juga penurunan mingguan keenam berturut-turut.

Saudi Aramco minggu lalu mula mengurangkan pengeluaran harian dari sekitar 12 juta tong menjadi 8.5 juta tong sehari, menurut seorang pegawai industri.

OPEC + telah bersetuju untuk mengurangkan pengeluaran sekitar 9.7 juta tong sehari dalam usaha membendung kerugian harga minyak. – MalaysiaGazette