Jair Bolsonaro foto Agensi

BRASILIA – Brazil mengesahkan kenaikan kes koronavirus, melepasi kes-kes di Sepanyol dan Itali, sekali gus menjadikan negara itu keempat tertinggi di dunia.

Kementerian Kesihatan Brazil mengesahkan 14,919 kes baharu dalam tempoh 24 jam, menjadikan jumlah keseluruhan kes sebanyak 233, 142, di belakang Amerika Syarikat, Rusia dan United Kingdom.

Berbanding ketiga-tiga negara di hadapannya, Brazil paling sedikit melakukan ujian saringan.

Perbezaan global kemungkinan akan memberi tekanan kepada Presiden Jair Bolsonaro, yang kehilangan Menteri Kesihatan keduanya dalam sebulan pada hari Jumaat ketika beliau menentang pakar kesihatan awam dan menyerukan penggunaan ubat-ubatan yang belum terbukti secara meluas.

Bolsonaro telah mengkritik perintah Gabenor Brazil yang melaksanakan pengasingan sosial yang ketat dan kuarantin untuk memerangi penyebaran virus, termasuk penutupan sekolah, kedai dan restoran.

Beliau berpendapat ekonomi negara ini tidak dapat bertahan, oleh itu perniagaan mesti dibenarkan untuk dibuka semula secepat mungkin.

Kerajaan sekarang menjangkakan Brazil akan mencatat penguncupan ekonomi tahunan terbesarnya tahun ini sejak rekod bermula lebih dari satu abad yang lalu.

Naib Presiden Brazil, Hamilton Mourao, menjalani ujian Covid-19 dan ditempatkan di tempat kediaman rasminya pada hari Sabtu, setelah seorang penjawat awam yang bersamanya minggu lalu diuji positif.

Mourao, 66, tidak akan memenuhi tugas rasmi pada hari Isnin untuk menunggu keputusan ujian saringan. Bolsonaro telah menjalani beberapa ujian coronavirus setelah menteri dan pembantu rapat lain positif.

Ujian di seluruh negara di Brazil masih jauh di belakang negara-negara Eropah.

Brazil telah memproses hampir 338,000 ujian koronavirus di makmal rasmi pada awal minggu, menurut Kementerian Kesihatan.

Sebanyak 145,000 ujian lagi sedang dalam analisis dan sedang menunggu keputusan.

Sebaliknya, Itali dan Sepanyol masing-masing telah menjalankan kira-kira 1.9 juta ujian diagnostik rasmi untuk virus tersebut.

Kementerian Kesihatan Brazil pada hari Sabtu juga melaporkan 816 kematian baru yang berkaitan dengan virus itu, menjadikan jumlah keseluruhan 15.633. – MalaysiaGazette